NEOWISE Habla teleskopa acīm

Publicēts: 22.08.2020

NEOWISE komēta, kas bija redzama ziemeļu puslodes debesīs 2020.gada vasarā, bija spožākā kopš 1997.gada, kad cilvēki varēja vērot Heila-Bopa komētu. Perihēlijā komēta atradās 2020.gada 3.jūlijā un tagad ar ātrumu aptuveni 60 km/s brāžas prom no Saules. Nākamreiz Saules sistēmas centrā komēta viesosies pēc aptuveni 7000 gadiem. Komēta šovasar piesaistīja daudzu cilvēku uzmanību un kļuva par populāru fotoobjektu.

Komētu 2020.gada 8.augustā fotografēja arī Habla teleskops. Attēlā redzama komētu ieskaujošā koma un putekļu un gāzu izplūdes strūklas. Šī ir pirmā reize, kad ar Habla teleskopu ir izdevies iegūt augstas izšķirtspējas attēlus tik spožai komētai, kas salīdzinoši nesen palidojusi garām Saulei. Agrākie mēģinājumi bija nesekmīgi (piemēram, ATLAS komēta), jo šīs komētas sabruka, Saulei tās uzkarsējot.

Tas nav nekas neparasts, ka komētas sadalās gabalos, kad tās ir palidojušas garām Saulei, kuras karstums un spēcīgā gravitācija ietekmē šos trauslos ledus gabalus. Habla teleskopa attēli liek domāt, ka NEOWISE komētas kodols ir palicis vesels. Pats kodols ir pārāk mazs, lai to saskatītu fotogrāfijās. Tā diametrs varētu būt aptuveni 4,8 km. Tas, ko var saskatīt attēlos, ir komētas koma - kodolam tuvākais putekļu un gāzu mākonis, kas plešas aptuveni 18 000 km attālumā.

Habla fotografētajos attēlos labi pamanāmas divas gāzu un putekļu izplūdes strūklas, kas stiepjas pretējos virzienos prom no kodola. Šīs plūsmas veidojas sublimējoties ledum zem komētas virsmas, kā rezultātā gāzes tiek izmestas kosmosā, līdzi paķerot arī putekļus, kas klāj komētas kodolu.

Habla teleskopa iegūtie dati palīdz izprast, kā ledaino viešņu ietekmē Saule, kā mainās putekļu un gāzu izplūde, komētai virzoties savā orbītā.

Hubble Space Telescope