Tumša, tumša tā naksniņa

Publicēts: 22.01.2014

Ja esi regulārs mūsu lapas lasītājs, tad noteikti būsi redzējis ne vienu vien krāšņu attēlu. Tomēr aicinām pievērst īpašu uzmanību šim zaļajam burbulim, jo tā ir mūsu Saules nākotne. Jāpiebilst, ka tāla nākotne, jo līdz brīdim, kad Saule pārvērtīsies par kaut ko līdzīgu, ir jāgaida vēl kādi 5 miljardi gadu.

Zvaigznes kodols ir ļoti neparasta vide. Gravitācija spiež visu kopā no visām pusēm, radot milzīgu spiedienu. Temperatūra kodolā var pārsniegt 15 miljonus grādu! Šādos apstākļos sākas kodolsintēzes reakcijas. Tas nozīmē, ka atomus iespējams apvienot, izveidojot citus elementus. Piemēram, savienojot četrus ūdeņraža atomus, rodas viens hēlija atoms.

Kad Saulei līdzīga zvaigzne ir iztērējusi lielāko daļu savas degvielas (ūdeņradi) šādās kodolsintēzes reakcijās, tās dzīve tuvojas noslēgumam. Pašās beigās zvaigzne uzpūšas un kļūst daudz, daudz lielāka. Tādu zvaigznes stāvokli sauc par sarkano milzi.

Kad zvaigzne ir tik milzīga, tai ir grūti noturēt kopā pašai sevi. Liela daļa materiāla no zvaigznes ārējiem slāņiem aizplūst kosmosā. Šādu gāzes un putekļu čaulu dēvē par planetāro miglāju. Attēlā redzamais zaļais burbulis ir tieši šāds planetārais miglājs.

ATCERIES!
Mūsu Saules kodolā kodolsintēzes reakcijas notiek jau aptuveni 4,5 miljardus gadu un turpināsies vēl vismaz 5 miljardus gadu. Tomēr pašās beigās iestāsies "tumša, tumša tā naksniņa".

EU-UNAWE