Sniega un lietus pavēlniece

Publicēts: 28.02.2014

Artūrs Klarks reiz teica: "Cik nekorekti ir saukt šo planētu par Zemi, ja tā praktiski ir Okeāns." Tā arī ir. Mūsu planēta ir ūdens pasaule. Sauszeme, kuru mēs dēvējam par savām mājām, aizņem mazāk nekā 1/3 no planētas virsmas. Ūdens cirkulē uz Zemes ne mazāk sarežģīti kā asinis mūsu ķermenī. Iztvaikošana, kondensēšanās un nokrišņi pārvieto mitrumu un siltumu no vienas vietas uz otru, nodrošinot dzīvībai derīgus apstākļus un nosakot laikapstākļus un klimatu.

"Ūdens cikls, kuru skolnieki apgūst jau pamatskolā,  ir viens no dinamiskākajiem un svarīgākajiem elementiem Zemes izpētē," pastāstīja Džons Grunsfelds no NASA. "Mēs palaidīsim pavadoni, kas sniegs svarīgu informāciju par to, kā  ūdens cikls darbojas."

2014. gada 27. februārī plkst. 20:37 pēc Latvijas laika no Tanegašimas Kosmosa centra startēja Japānas Kosmosa izpētes aģentūras (JAXA) un NASA kopprojekts - Globālo nokrišņu novērošanas (GPM) observatorija. Četras tonnas smago satelītu aptuveni 400 kilometru augstajā orbītā nogādāja Japānas H-IIA nesējraķete. 10 minūtes pēc GPM nonākšanas orbītā, atvērās satelīta Saules paneļi, kas nodrošinās observatoriju ar enerģiju.

"GPM palīdzēs labāk izprast mainīgo klimatu, uzlabos laikapstākļu prognozes un sniegs noderīgu informāciju lēmumu pieņēmējiem visā pasaulē, lai varētu efektīvāk apsaimniekot ūdens resursus," pēc GMP starta teica NASA administrators Čarlzs Boldens.

Jaunā Zemes novērošanas observatorija mērīs nokrišņus zonā, kas atrodas starp Antarktīdas loku un Arktisko loku, aptverot lielāko daļu zemeslodes. GPM sensori ir tik jutīgi, ka tie spēs reģistrēt pat nelielu lietu un sniegu (0,2 mm nokrišņu stundas laikā), kas dažos reģionos ir praktiski vienīgais saldūdens avots.

Plānots, ka novērojumi tiks uzsākti 60 dienas pēc starta, kad tiks pabeigtas kosmiskā aparāta pārbaudes un kalibrēšana. Observatorija nodrošinās zinātniekus un meteodienestus ar visas pasaules nokrišņu ainu reizi trijās stundās.

GPM, kas ir līdz šim lielākais satelīts, kāds uzbūvēts NASA Godārda Kosmosa centrā, ir aprīkots ar diviem instrumentiem. Atšķirībā no agrāko misiju aprīkojumu, GPM spēs ielūkoties dziļāk mākoņos un reģistrēt mazākas daļiņas. Mikroviļņu radars veidos nokrišņu profilus 3D formātā, tādejādi atklājot mākoņu dzīlēs notiekošos procesus.