Nākotnes kosmosa kuģis GOCE

Publicēts: 5.09.2008

10. septembrī kosmosā pacelsies kosmosa kuģis, kurš atgādina zinātniskās fantastikas filmās redzētos modeļus. GOCE ir Eiropas kosmosa aģentūras lolojums. 45 dažādas kompānijas no 13 Eiropas valstīm ir izveidojušas mākslīgo pavadoni, kurš uzzīmēs Zemes gravitācijas lauka karti ar vēl neredzētu precizitāti.

GOCE startēs 10. septembrī 17:21 pēc Latvijas laika no Pļeseckas kosmodroma Krievijā. Kopējās projekta izmaksas šobrīd sastāda 340 miljonus EUR. Šis ir viens no pirmajiem satelītiem ESA programmas Living Planet (Dzīvā planēta) ietvaros.

Kādēļ kosmosa kuģim izvēlēts tieši šāds dizains? Lai paveiktu iecerēto, slaidajam, 5 metrus garajam mākslīgajam pavadonim būs jālido salīdzinoši ļoti zemu, tikai 260 km augstumā, kur tam būs maksimāli efektīvi jāpārvar atmosfēras berzes spēki.

17. gadsimtā Īzaks Ņūtons atklāja gravitāciju, vienu no visuma pamatspēkiem. Viss, kam ir masa, tiek pakļaut šī spēka iedarbībai. Izrādās, ka Zeme nav perfekta sfēra un tās iekšējo struktūru veido dažāda blīvuma zonas un slāņi. Tādēļ arī Zemes gravitācijas lauks ir nevienmērīgs. Precīza gravitācijas karte ir svarīgs priekšnoteikums precīzu ģeodēzisko modeļu izveidē.

Lai precīzi izmērītu gravitāciju, nedrīkst traucēt nekādas kustīgas detaļas. Tādēļ GOCE praktiski ir viens vesels, ļoti jutīgs uztvērējs. Oktagonālās formas pavadonis sver 1100 kilogramus. Pusē, kas vienmēr būs pavērsta pret Sauli, izvietoti četri Saules paneļi uz paša kosmosa kuģa un divi uz spārniem. Šie paneļi spēj izturēt krasas temperatūru maiņas no 160oC līdz -170oC.

Kosmosa kuģis ir simetrisks visā garumā. Papildus stabilitāti nodrošinās nelieli spārni un jonu dzinējs, kas palīdzēs noturēt kosmosa kuģi vajadzīgajā augstumā. GOCE instrumentu klāstā ietilpst gradiometrs, kas mērīs gravitācijas izmaiņas. Lai mērījumi būtu precīzi, paša kosmosa kuģa pozīcijai ir jābūt precīzi zināmai. Šādam nolūkam GOCE ir izvietots GPS uztvērējs. Papildus pozicionēšanas sistēmas uztvērējam, satelītā atrodas lāzera retroreflektors, kas nodrošinās ierīces atrašanās vietas noteikšanu ar lāzeriem, kas izvietoti uz Zemes.

Patlaban tiek plānots, ka GOCE darbosies aptuveni 20 mēnešus, kuru laikā iegūtie dati būs plašs darba lauks okeaonogrāfiem, Zemes fiziķiem, ģeodēzistiem un meteorologiem.

GOCE uzbūve (*.MOV; 4,09 MB)
GOCE darbības mehānisms (*.MOV; 2,19 MB)

1. Redaktors tieši 8.09.2008 domāja šādi:

GOCE starts atlikts līdz 5. oktobrim, jo atklātas problēmas nesējraķetes vadības un navigācijas modulī.

2. Redaktors tieši 24.10.2008 domāja šādi:

Nu jau GOCE starts ir atlikts uz 2009. gada februāri, jo nesējraķetes labošanas darbi aizņems aptuveni 2 mēnešus.