Voyager pametis Saules sistēmu... vai tomēr nē?

Publicēts: 21.03.2013

V.R. Vēbera (Ņūmeksikas štata universitāte) un F.B. Makdonalda (Merilendas universitāte) pētījumi liecina, ka NASA kosmiskais aparāts Voyager 1 ir pametis Saules sistēmu un ielidojis starpzvaigžņu telpā.

Šķiet, ka 35 gadus pēc starta Voyager 1 beidzot ir izlidojis ārpus Saules ietekmes zonas, ārpus heliosfēras.

Heliosfēra ir reģions ap Sauli, kurā dominē Saules ietekme un tās lādēto daļiņu vējš. Tiek uzskatīts, ka heliosfēra ir slēga, burbulim līdzīga vide, kuru starpzvaigžņu putekļu un gāzes vidē ir izpūtis Saules vējš.

2012. gada 25. augustā NASA kosmiskais aparāts Voyager 1, atrodoties vairāk nekā 17 miljardu kilometru attālumā no Saules, konstatēja būtiskas izmaiņas starojuma intensitātē. Anomālais kosmiskais starojums, kas ir ārējā heliosfērā ieslēgtais kosmiskais starojums, samazinājās zem 1% no agrāk reģistrētā daudzuma. Tai pat laikā galaktiskās izcelsmes kosmiskais starojums sasniedza intensitāti, kāda nebija reģistrēta visā agrākā lidojuma laikā.

"Tikai dažu dienu laikā anomālā starojuma intensitāte heliosfērā dramatiski samazinājās, bet palielinājās kosmisko staru instensitāte, kas arī ir gaidāms brīdī, kad kosmiskais aparāts izlido no heliosfēras," teica Vēbers, kurš šo pārejas robežu ir nodēvējis par "helioklinti".

Žurnālā "Geophysical Research Letters" publicētā pētījuma autori raksta, ka "izskatās, ka Voyager 1 ir izlidojis ārpus galvenās Saules ietekmes zonas, atklājot ūdeņraža un hēlija spektra iezīmes, kādas sagaidāmas starpzvaigžņu telpā."

Vēbers piebilda, ka zinātnieki turpina debatēt, vai Voyager 1 ir sasniedzis starpzvaigžņu vidi, vai arī ielidojis īpašā reģionā, kas ieskauj Saules sistēmu.

"Es teiktu, ka tas atrodas ārpus normālās heliosfēras," secināja Vēbers. "Mēs esam jaunā reģionā. Un viss, ko mēs reģistrējam, ir atšķirīgs un aizraujošs."

"Voyager komanda ir informēta par ziņojumu, ka NASA kosmiskais aparāts Voyager 1 ir pametis Saules sistēmu," teica Voyager projekta zinātnieks Edvards Stouns no Kalifornijas tehnoloģiju institūta. "Voyager zinātniskā komanda uzskata, ka Voyager 1 nav izlidojis ārpus Saules sistēmas vai sasniedzis starpzvaigžņu vidi. 2012. gada decembrī mēs ziņojām, ka Voyager 1 ir sasniedzis jaunu reģionu, kuru mēs nodēvējām par "magnētisko maģistrāli", kurā būtiski mainījās enerģētiskās daļiņas. Magnētiskā lauka virziena izmaiņas ir pēdējais kritiskais indikātors, kas liecinās par starpzvaigžņu vides sasniegšanu. Šī virziena maiņa vēl nav novērota."

American Geophysical Union, NASA JPL