Robežšķirtne

Publicēts: 4.12.2007

NASA kosmiskais kuģis Voyager 2 atkal ir sasniedzis kādu atskaites punktu savā ceļā prom no Saules sistēmas. Datorsimulācijas rezultātā iegūtie dati liecina, ka pavisam drīz, 2007 gada beigās un 2008. gada sākumā Voyager 2 šķērsos vietu, kur Saules vējš saduras ar heliopauzi un būtiski zaudē savu ātrumu - līdz 20 km/s. Šo robežu mēdz saukt par "galējo sadursmi".

Kā jau mēs visi zinām, no Saules plūst lādētu daļiņu plūsma, kas pārvietojas ar virsskaņas ātrumu. Šo plūsmu sauc par Saules vēju. Aptuveni 11 līdz 13,5 miljards kilometru attālumā Saules vējš saduras ar starpgalaktisko vēju un zaudē pāatrinājumu.

Tiklīdz Voyager 2 šķērsos šo robežu, tas iekļūs ārējā heliosfērā. Patiesībā šo robežu tas šķērsos pat vairākas reizes, jo līnijas attālums ir atkarīgs no Saules vēja intensitātes.

Pēdējā stadija Voyager 2 ceļojumam pa Saules sistēmu būs heliopauze - vieta, kur starpzvaigžņu vide pilnībā apstādina Saules vēju. Pēc tam kosmosa kuģis ceļos pa Piena ceļa galaktiku.

Voyager 2 startēja 1977. gada 20. augustā. Tā dvīņu brālis Voyager 1 startēja 5. septembrī, bet pateicoties savādākajai orbītai, galējās sadursmes robežu šķērsoja jau 2004. gadā. Abi kosmosa kuģi joprojām spēj darboties, bet enerģijas trūkuma dēļ daļa instrumentu nefunkcionē pilnīgi.

UCR