TESS pārņems stafeti no Kepler

Publicēts: 12.04.2018

2018.gada 16.aprīlī no Kanaveralas raga startēs jaunākais tranzitējošo planētu mednieks - TESS (Transiting Exoplanet Survey Satellite), kas meklēs planētas ap tuvākajām zvaigznēm, kuras pēc tam jau pētīs ar jaudīgākiem instrumentiem, lai noskaidrotu to piemērotību mums pazīstamām dzīvības formām. TESS turpinās Kepler iesākto darbu. Kepler teleskops pētīja tikai nelielu debesu apgabalu, atklājot vairāk nekā 2600 citplanētu.

"Viens no aktuālākajiem jautājumiem citplanētu izpētē ir - ja astronoms atrod planētu dzīvībai labvēlīgajā zonā, vai tā būs interesanta arī no biologa skatupunkta?" teica TESS vadošais pētnieks Džordžs Rikers no Masačūsetsas Tehnoloģiju institūta. "Mēs paredzam, ka TESS atklās virkni planētu, kuru atmosfēras sastāvs, kurš varētu liecināt par potenciālu dzīvības klātbūtni, varētu būt precīzāk izpētāms nākotnē."

TESS orbītā nogādās SpaceX Falcon 9 nesējraķete. Izmantojot Mēness gravitāciju, teleskops tiks novietots 13,7 dienu ilgā orbītā ap Zemi. Plānots, ka pēc 60 dienām, kuru laikā tiks veiktas instrumentu pārbaudes, sāksies 2 gadu ilga zinātniskā misija.

Planētu mednieks ir aprīkots ar četrām platleņķa kamerām, kas ļaus TESS aplūkot 85% no debesu juma, kas sadalīts 26 sektoros. Pirmajā gadā tiks pētīti 13 sektori, kas atrodas dienvidu puslodē, bet otrajā misijas gadā atlikušie 13 ziemeļu puslodes sektori.

TESS izmantos tranzīta metodi - meklēs zvaigznes, kuru gaismas intensitāte periodiski mainās, pateicoties planētai vai planētām, kuras šķērso zvaigznes disku.

"Kepler misija mums ļāva saprast, ka planētu ir daudz vairāk nekā zvaigžņu, tagad TESS mums ļaus apjaust planētu klāstu ap tuvākajām zvaigznēm," paskaidroja Pauls Hercs no NASA. "TESS aptvers daudz plašāku apgabalu, meklējot pasaules, kuras turpinās pētīt Džeimsa Veba teleskops un citas misijas."

TESS pētīs zvaigznes, kas atrodas ne vairāk kā 300 gaismas gadu attālumā no Zemes, kā arī 30 līdz 100 reizes spožākas nekā tika pētīts Kepler misijas ietvaros. Tā kā izvēlētas ir salīdzinoši spožas zvaigznes, zinātnieki plāno izmantot spektroskopiju, lai noteiktu planētas masu, blīvumu un atmosfēras sastāvu.

"TESS paver durvis pavisam jauna tipa pētījumiem," pastāstīja Stefans Rainhārts no NASA Godārda Kosmisko lidojumu centra. "Mēs varēsim analizēt atsevišķas planētas un apspriest atšķirības starp tām. TESS atklātās pasaules turpmākajās desmitgadēs būs fantastiski izpētes objekti. Tas ir sākums jaunai citplanētu pētījumu ērai."

"Es nedomāju, ka mēs zinām visu, ko sasniegs TESS," piebilda Rainhārts. "Man personīgi visaizraujošākais jebkurā misijā ir negaidītie rezultāti, tas, ko neviens necerēja sasniegt."