Miljonus vērtais punkts

Publicēts: 17.02.2014

Šajos Eiropas Dienvidu observatorijas (ESO) Ļoti lielā teleskopa izpētes teleskopa (VST) fotografētajos attēlos redzama Eiropas Kosmosa aģentūras (EKA) observatorija GAIA aptuveni 1,5 miljons kilometru attālumā no Zemes. Kosmiskais aparāts, kas startēja 2013. gada 19. decembrī, nākamos piecus gadus vāks datus, lai izveidotu mūsu galaktikas 3D karti.

Cilvēce jau kopš seniem laikiem ir vēlējusies izprast savu tuvāko un tālāko apkārtni, tai skaitā arī Visumu. GAIA būtiski uzlabos zināšanas par Saules sistēmai tuvāko reģionu. Kosmiskais aparāts ar izsmalcinātu līdzekļu palīdzību izmērīs atrašanās vietu un kustību aptuveni vienam miljardam zvaigžņu.

EKA cieši sadarbojas ar ESO, veicot kosmiskā aparāta novērojumus no Zemes. Lai arī GAIA tiek uzskatīta par līdz šim precīzāko instrumentu, kāds jebkad ir uzbūvēts, kvalitatīvu datu iegūšanai ir nepieciešams zināt precīzu kosmiskā aparāta atrašanās vietu. Vienīgais veids, ka noteikt GAIA ātrumu un atrašanās vietu, ir veikt novērojumus ar teleskopiem uz Zemes.

VST ir 2,6 metru teleskops, kas aprīkots ar OmegaCAM. Tā ir plaša lauka kamera, kuras redzeslauks aptver apgabalu, kas ir četras reizes lielāks par pilnmēness disku. OmegaCAM ir 268 megapikseļu kamera. Abi attēli ir fotografēti ar minēto kameru 2014. gada 23. janvārī ar 6,5 minūšu starpību. GAIA iespējams saskatīt kā baltu punktiņu, kas pārvietojas attiecībā pret citām zvaigznēm. Lai atvieglotu jums dzīvi, GAIA ir apvilkts ar sarkanu aplīti. Kosmiskais aparāts ir aptuveni miljons reižu blāvāks par objektu, kuru vēl būtu iespējams saskatīt ar neapbruņotu aci.

1. lapsa tieši 17.02.2017 domāja šādi:

Un ko tieši parastajam iedzīvotājam maina šīs zvaigznes izkārtojums?

2. Redaktors tieši 17.02.2017 domāja šādi:

Jebkura kosmiskā misija dod gan tiešus, gan netiešus ieguldījumus cilvēka parastā dzīvē.

Par GAIA misijas netiešajiem jeb spin-off ieguldījumiem varbūt vēl ir pāragri spriest, bet tiešie ieguldījumi ir darbavietu nodrošināšana visiem iesaistītajiem, tai skaitā ES iedzīvotājiem, pie kuriem piederam arī mēs, Latvijā dzīvojošie.

Ja gribās zināt, kādu pienesumu kosmosa izpēte un ar to saistītās misijas atnes tieši cilvēkam parastajam, iesaku iepazīties ar:

* NASA spin-off: https://spinoff.nasa.gov/
    * EKA spin-off: http://www.esa.int/Our_Activities/Space_Engineering_Technology/TTP2

3. Nelabojams tieši 19.02.2017 domāja šādi:

Visums nav sfērisks, Visums ir divlitrīgs.
    Tāpēc nesaprotu, kāpēc dažiem tik ļoti rūp, ko "iedzīvotājam parastajam" varētu dot augstās tehnoloģijas.