Kepler teleskopa darba mūžs tuvojas noslēgumam

Publicēts: 16.03.2018

Vai spēj iedomāties, ka kopš Kepler teleskopa starta ir pagājuši jau deviņi gadi?! Ārprāts, kā tas laiks skrien! NASA teleskops, kas meklē tranzitējošās planētas atrodas aptuveni 150 miljons kilometru attālumā no Zemes. Šo deviņu gadu laikā tas ir pārcietis dažādas likstas. Brīžiem šķita, ka nu ir pienācis misijas gals, bet inženieri veiksmīgi izķepurojušies no tehniskajām ķibelēm, ļaujot sākotnēji plānoto misiju būtiski pagarināt. Tomēr ir kāda liksta, kurai nav risinājuma. Kepler teleskopam pēc dažiem mēnešiem beigsies degviela, kas nozīmē arī tā darba mūža noslēgumu.

2013.gadā, kad salūza otrs reakcijas zobrats, nācās noslēgt primāro zinātnisko misiju. Kosmiskais kuģis nespēja stabili lūkoties uz plānoto debesu apgabalu. Tolaik tika atrasts risinājums - izmantot Saules gaismas spiedienu, ļaujot kosmiskajam aparātam brīvi peldēt "pa straumi". Kepler pagarinājums ieguva nosaukumu "K2". Tā ietvaros teleskopa redzeslauks tika mainīts aptuveni reizi trīs mēnešos. Sākotnēji tika plānots, ka K2 laikā tiks veiktas 10 šādas novērošanas kampaņas. Kepler komanda izrādījās daudz taupīgāka un šobrīd ir izdevies veikt jau 16 kampaņas un marta sākumā ir uzsākta 17.kampaņa, kas ilgs līdz 2018.gada 8.maijam. Šīs kampaņas ietvaros Kepler pētīs apgabalu Jaunavas zvaigznājā.

2017.gada 10.decembrī, kad tika nomainīts kārtējais Kepler redzeslauks, teleskops nofotografēja Zemi. Mūsu planēta jutīgajiem teleskopa sensoriem izskatījās tik spoža, ka tās gaisma ir "aprijusi" Mēnesi.

2017.gada septembrī mēs piedzīvojām vēl vienas ilggadīgas misijas - Cassini - noslēgumu. Arī šajā gadījumā kosmiskajam aparātam beidzās degviela. Lai neradītu draudus tiem pavadoņiem, uz kuriem potenciāli iespējami dzīvībai labvēlīgi apstākļi, tika nolemts Cassini iznīcināt, ietriecot to Saturna mākoņos. Kepler gadījumā nav nekādas bažas par iespējamo apdraudējumu kādam dabīgajam kosmiskajam objektam, līdz ar to teleskopu būs iespējams izmantot līdz pēdējai degvielas pilītei, kas, kā lēš inženieri, varētu iestāties pēc dažiem mēnešiem.

Lai arī ikvienas misijas noslēgums ir vairāk vai mazāk skumīgs notikums, Kepler darba lauks netiks pamests novārtā, jo jau 2018.gada 16.aprīlī ieplānots TESS teleskopa starts. Šīs misijas ietvaros tiks pētītas aptuveni 200 000 spožākās zvaigznes, kuras atrodas ne vairāk kā 300 gaismas attālumā, lai meklētu tranzitējošas planētas.