Habla teleskopam 28!

Publicēts: 23.04.2018

Šis krāsainais mirdzošās starpzvaigžņu gāzes mākonis ir maza daļa no milzīgā Lagūnas miglāja, kurā dzimst jaunas zvaigznes. Lai atzīmētu 28. darba jubileju, Habla teleskopa komanda izmantoja redzamās gaismas un infrasarkanā starojuma kameras, lai nofotografētu nelielu Lagūnas miglāja fragmentu, kurā redzami karsto un jauno zvaigžņu pārveidotie gāzu un putekļu mākoņi

Habla teleskops startēja 1990.gada 24.aprīlī. Kopš tā laika šis instruments ir krietni paplašinājis mūsu izpratni par Visumu, daudzkārt pārsniedzot cerēto. Kārtējo Habla teleskopa darba jubileju un ilggadējo sadarbību ESA un NASA atzīmē ar jaunu fotoattēlu, kurā redzams Lagūnas miglāja fragments.

Lagūnas miglājs ir 55 gaismas gadus plats un 20 gaismas gadus augsts objekts, kas atrodas aptuveni 4000 gaismas gadu attālumā. Tas debesīs aizņemt trīs reizes lielāku laukumu nekā pilns Mēness. Tumšās un skaidrās naktīs tas pat esot redzams ar neapbruņotu aci. Jāsaka gan, ka Latvijā Strēlnieka zvaigznājs ir redzams vasaras mēnešos un atrodas visai tuvu horizontam, kas liedz izmēģināt šī objekta ieraudzīšanu ar neapbruņotu aci. Habla teleskopa fotogrāfijā mēs redzam tikai nelielu reģionu, kas ir 4 gaismas gadus plats. Tas atrodas pašā miglāja sirdī.

Miglājā atrodamas daudzas jaunas, karstas un izmēros milzīgas zvaigznes. To ultravioletais starojums jonizē apkārtējo gāzi, liekot tai spīdēt. Spēcīgie zvaigžņu vēji izpūš putekļu un gāzu mākoņus, veidojot neparastas formas objektus. Attēla centrā redzamā spožā zvaigzne ir Herschel 36, kuras starojums pūš prom gāzi un putekļus, veidojot dažāda blīvuma reģionus. Dažos no blīvākajiem reģioniem visticamāk sāks veidoties jaunas zvaigznes.

Habla teleskops novērojumus veica ne tikai redzamajā gaismā, bet arī infrasarkano staru diapazonā, kurš ļauj ieskatīties miglāja dzīlēs, kuras optiskajiem teleskopiem nav aizsniedzamas, jo tās slēpjas aiz bieziem putekļu un gāzu mākoņiem.

Hubble Space Telescope