Zvaigžņu kari kosmosā

Publicēts: 18.12.2015

Tā diena ir pienākusi, kad naskākie censoņi daudzās vietās Latvijā varēs izbaudīt septīto "Zvaigžņu karu" sāgas turpinājumu. Izrādās, ka filma būs skatāma ne tikai uz Zemes, bet arī kosmosā. Starptautiskās kosmiskās stacijas astronauti varēs sekot līdzi filmas varoņu gaitām nesen uzstādītajā kinoteātrī. Kur gan vēl varētu būt piemērotāka vieta "Zvaigžņu kariem" kā kosmosā!

"Mums ir ļoti paveicies, ka mūsdienās ar Starptautisko kosmisko staciju ir ļoti labi sakari," teica Eiropas Kosmosa aģentūras (EKA) astronauts Tims Pīks, kas pirms dažām dienām ieradās kosmiskajā stacijā. "Šī gada sākumā Skots Kellijs pirmo reizi uzstādīja projektoru un ekrānu, tādēļ mēs varēsim skatīties "Zvaigžņu karus"."

Kā pastāstīja Skots Kellijs, filmu vakari kosmiskajā stacijā parasti tiekot organizēti sestdienās. Lai arī septītās daļas pirmizrāde kosmosā ir ievērojams notikums, šī nebūs pirmā reize, kad Zvaigžņu karu visums satiksies ar mūsu Visumu. Šī pat nebūs pirmā reize apkalpei, kas šobrīd atrodas kosmiskajā stacijā.

Pirms doties uz kosmisko staciju, Kellijs, Korņienko un Volkovs kopā ar Kjellu Lindgrēnu, Oļegu Konoņenko un Kimija Jui no Japānas Kosmosa aģentūras (JAXA) piedalījās jau par tradīciju kļuvušajā savas misijas plakāta fotosesijā, pārģērbjoties par džedajiem. Uzmanīgi aplūkojot plakātu, starp mūsdienu kosmosa kuģiem pamanīsiet arī Nāves zvaigzni.

Lindgrēns, Konoņenko un Jui, kuri tikko atgriezās atpakaļ uz Zemes, savam kosmosa kuģim, ar kuru viņi devās uz kosmisko staciju 2015.gada jūlijā, piešķīra mazliet Zvaigžņu karu romantikas, par "nulles-g indikātoru" izvēloties plīša R2-D2. Kad Soyuz TMA-17M sasniedza orbītu, plīša rotaļlieta sāka "lidot".

Džedaju plakāts un R2-D2 mantiņa ir tikai pēdējie Zvaigžņu karu artefakti, kas saistīti ar reālo kosmosu. Viens no pirmajiem notikumiem ir Džona Viljamsa "Zvaigžņu karu" tēma, kas tika atskaņota STS-41G misijas astronautiem kā rīta dziesma, kad viņi ar vairākkārt izmantojamo kosmosa kuģi Challenger sāka septīto dienu orbītā. Tas notika tikai gadu pēc sestās epizodes "Džedaju atgriešanās" pirmizrādes.

Četrus gadus vēlāk šī pati tēma tika atskaņota STS-27 apkalpei, kas tobrīd atradās uz vairākkārt izmantojamā kosmosa kuģa Atlantis. Rīta sveicienu sūtīja pats Dārts Veiders.

Viljamsa komponētā mūzika ir modinājusi vēl vismaz piecas apkalpes. Dažreiz tika izmantota Dārta Veidera tēma, dažreiz Cantina Band atskaņotais skaņdarbs no 3. epizodes "Jaunā cerība". Vienu no šīm dziesmām ieteica astronauta Skota Parazinska dēls Lūks.

"Es esmu tavs tēvs. Izmanto Spēku, Lūk," no orbītas 2007.gadā dēlam atbildēja Parazinskis, kurš tobrīd uz kosmisko staciju bija nogādājis vēsturisku priekšmetu no "Zvaigžņu karu" visuma. Uz vairākkārt izmantojamā kosmosa kuģa Discovery (STS-120) tobrīd atradās Marka Hamila (Lūka Skaivokera atveidotājs) sestajā epizodē izmantotais gaismas zobens, tādejādi atzīmējot sāgas 30 gadu jubileju.

collectSPACE