Bezsvara stāvokļa sports

Publicēts: 26.04.2008

Cilvēki mīl sportot. Lai arī kur cilvēki neatrastos, viņi saorganizējas un pavada brīvo laiku sportojot. Arī kosmosā ir ieviesušies savi sporta veidi.

1971. gada 9. februārī uz Apollo 14 klāja atradās astronauts Alans Šepards. Viņš kosmosā bija paņēmis līdzi papildus smagumu - golfa nūju un bumbas. Viņš vēlējās būt pirmais, kas spēlē golfu uz putekļainās Mēness virsmas. Vienā no izbraucieniem viņam izdevās īstenot savu sapni, aizsitot bumbu vairāk kā 200 metru tālumā. Tas nav slikts rezultāts, ja ņem vērā, ka skafandrs nav pārāk ērts.

Šeparda golfa sitiena rekords  netika labots 35 gadus, līdz brīdim, kad Maikls Tjurins 2006. gadā aizsita golfa bumbiņu milzīgā attālumā  no starptautiskās kosmosa stacijas. Zinātnieki uzskata, ka bumbiņa 2 - 3 dienas riņkoja ap Zemi un tad sadega atmosfērā.

Kosmiskās stacijas iedzīvotāji ir izmēģinājuši dažādus sporta veidus. Vidējais darba dienas ilgums ir sešas līdz septiņas stundas. Divas stundas tiek veltītas vingrojumiem, aptuveni astoņas miegam. Gluži tāpat kā uz Zemes, arī kosmosā astronauti vēlas nodarboties ar sportu. Dažas aktivitātes  tiek veiktas zinātniskos nolūkos, bet dažas tikai priekam.

Bezsvara stāvoklis spēj radīt jaunus sporta veidus. NASA astronauts Gerets Raismens intervijā pastāstīja, ka ūdens maisu pildīšana var izvērsties par jautru nodarbi. "Mēs sākām tos mētāt un ķert kā medicīnā izmantojamo milzu bumbu. Izrādījās, ka ar tiem var pavizināties. Iespēju ir daudz. Ja kādam ir labas idejas, paziņojiet mums, mēs noteikti izmēģināsim."

Lai arī to nevar nosaukt par sportu, tas ir jautrs laika pavadīšanas veids. Kad mainījās 16 un 17 apkalpes, seši apkalpes locekļi noorganizēja skriešanās stafetes cauri trim stacijas moduļiem. "Mēs skrējām no pirmā moduļa līdz trešā moduļa galam, nodevām stafeti, atpakaļ un atkal samainījāmies," pastāstīja Pegija Vitsone, kuras komanda arī uzvarēja stafetē.

Lai arī kosmiskajā stacijā nav daudz iespējas sportot, lidojumu kontroles vadītāji cenšas nodrošināt, lai astronautiem nav garlaicīgi. Viņiem ir skrejceļš un ritenis-trenažieris. Astronauti var spēlēt arī basketbolu, frīsbiju un mētā bumerangu. Pat atkritumu izmešana reizēm var izvērsties par sporta nodarbi.

Visas šīs aktivitātes tiek organizētas kosmiskajā stacijā, kas nav piemērota sporta nodarbībām. Attīstoties sporta tūrismam, nav grūti iedomāties, ka kosmiskajās viesnīcās attīstīsies arī kosmiskie sporta veidi.

SPACE.com