Jauna ēra, jauna ēra

Publicēts: 4.03.2019

2019.gada 2.martā plkst. 9:49 pēc Latvijas laika no Kenedija Kosmisko lidojumu centra starta platformas 39A pacēlās SpaceX nesējraķete Falcon 9. Tās uzdevums bija nogādāt orbītā īpašu kravu, kas iezīmē jaunas ēras sākumu pilotējamo kosmisko lidojumu vēsturē. Šī īpašā krava bija pārbūvētais Dragon modulis jeb Crew Dragon (saukts arī par Dragon 2). Demo-1 (DM-1) misijas ietvaros ar moduli lidoja Riplija un Zeme, bet, ja viss noritēs pēc plāna, ne ātrāk kā 2019.gada jūnijā ar DM-2 lidos Bobs Benkens un Dags Hērlijs, lai īsu brīdi paviesotos Starptautiskajā kosmiskajā stacijā (SKS).

Riplija un Zeme šoreiz nav astronautu iesaukas, bet gan manekens un mīkstā rotaļlieta. DM-1 bija pilotējamais lidojums bez dzīviem cilvēkiem tajā. Riplija nav vienkāršs manekens, bet eksperimentāla iekārta, kas aprīkota ar sensoriem, kas vāca datus par slodzēm, kādas jāiztur būs DM-2 apkalpei, kas būs reāli cilvēki.

Papildus manekenam, kas ietērpts skafandrā, kādu valkās Dragon apkalpe, un rotaļlietai, ar DM-1 uz SKS tika nogādāti aptuveni 200 kg kravas.

Atšķirībā no Soyuz, ar ko uz kosmisko staciju šobrīd dodas apkalpe, SpaceX Dragon modulī ir četras vietas.

DM-1 misijas ietvaros tika pārbaudīta pietuvošanās stacijai, kas notika 3.martā 12:51 pēc Latvijas laika. Kad Dragon modulis atradās 150 m attālumā no kosmiskās stacijas, tika aizsākta attālināšanās procedūra un Dragon atvirzījās 180 m attālumā un atradās šajā pozīcijā 10 minūtes. Tad modulis turpināja pietuvoties stacijai, lai nedaudz iepauzētu, atrodoties 20 m attālumā. Atšķirībā no kravas moduļa, kuru "noķer" ar CanadArm, pilotējamais modulis pietauvojas automātiskā režīmā. Divas stundas pēc pietauvošanās SKS apkalpe atvēra lūku un iegāja Dragon modulī.

Plānots, ka DM-1 atvienosies no SKS 2019.gada 8.marta rītā. Aptuveni sešas stundas vēlāk tas nolaidīsies Atlantijas okeānā. DM-1 uz Zemi nogādās zinātnisko eksperimentu rezultātus un iekārtas.

Nākamais DM-1 lidojums notiks jau šajā pavasarī, lai veiktu ārkārtas evakuācijas simulāciju lidojuma laikā. Pēc tam sekos DM-2 lidojums, kas ieplānots ne ātrāk kā 2019.gada jūnijā.

P.S. Zemi un citus "kosmosa draudziņus", var iegādāties. Ņemiet gan vērā, ka Zeme ir kļuvusi ĻOTI pieprasīta.

SpaceX, NASA, CollectSPACE