Soyuz TMA-12M devies uz kosmisko staciju

Publicēts: 26.03.2014

2014. gada 25. martā plkst. 23:17 pēc Latvijas laika no Baikonuras kosmodroma Kazahstānā startēja Soyuz TMA-12M, kas uz Starptautisko kosmisko staciju (SKS) nogādās Krievijas kosmonautus Aleksandru Skvorcovu un Oļegu Artemjevu un NASA astronautu Stīvu Svensonu. Plānots, ka kosmiskais kuģis četras reizes apriņķos apkārt Zemei un pēc aptuveni sešām stundām jau sasniegs galamērķi, lai plkst. 05:04 pēc Latvijas laika pieslēgtos SKS Poisk modulim.

Kosmiskajā stacijā jaunos apkalpes locekļus sagaidīs stacijas komandieris Koiči Vakata un lidojuma inženieri Riks Mastračio un Mihails Tjurins, kuri tur strādā jau kopš 2013. gada novembra. Līdz 2014. gada 14. maijam viņi skaitīsies kā stacijas 39. ekspedīcija. Pēc tam SKS vadību pārņems Svensons, bet Vakata, Mastračio un Tjurins dosies atpakaļ uz Zemi. 40. ekspedīcijai pievienosies Makss Surajevs,  Rīds Vaismans un Alekss Gersts, kuri SKS varētu ierasties 28. maijā ar Soyuz TMA-13M.

Skvorcovs, Artemjevs un Svensons mājup dosies 2014. gada 11. septembrī. Piecus ar pusi mēnešus ilgās misijas laikā viņi veiks vairāk nekā 200 eksperimentus, piedalīsies vismaz trijos izgājienos atklātā kosmosā un sagaidīs vismaz septiņu kravas kuģu ierašanos.

Pirmais kravas kuģis - SpaceX Dragon - varētu pieslēgties jau nedēļu pēc apkalpes locekļu ierašanās kosmiskajā stacijā. Vēlāk gaidāma piektā un pēdējā Eiropas Kosmosa aģentūras kravas kuģa "Georges Lemaître" ierašanās.

Svensonam šī jau ir trešā vizīte kosmiskajā stacijā, Skvorcovam otrā, bet Artemjevs kosmosā lido pirmo reizi. Svensons piedalījies kosmiskās stacijas celtniecības misijās 2007. un 2009. gadā, veicot četrus izgājienus atklātā kosmosā. Skvorcovs SKS pabija 2010. gadā un bija 24. ekspedīcijas komandieris. Viņš ir otrās paaudzes kosmonauts, lai gan viņa tēvam tā arī neizdevās paviesoties kosmosā.

Artemjevs ir vēl viens no kosmonautiem, kurš ir dzimis Latvijā. Jau agrā bērnībā viņa ģimene pārcēlās uz Kazahstānu, kur dzīvoja tagadējā Baikonuras pilsētiņā. Interesanti, ka viņa bērnības sapnis nebija kļūt par kosmonautu.

"Jau kopš bērnības mēs uzskatījām kosmonautus par cilvēkiem, kurus mums bija jādodas sagaidīt un sveikt," atceras Artemjevs. "Viņi mūs atrāva no darbiem, kas mums patiešām patika, piespieda stāvēt ceļa malā un māt ar maziem karodziņiem. Kosmonauti ne vienmēr ieradās laicīgi, tādēļ ziemā mēs bieži nosalām, stāvot ceļa malā. Vasarā atkal bija ļoti karsts. Tādēļ es nekad nesapņoju kļūt par kosmonautu."

Artemjevs ir viens no Mars 500 eksperimenta dalībniekiem, kurš piedalījās 15 un 105 dienu ilgajās simulācijās.

collectSPACE

1. Redaktors tieši 26.03.2014 domāja šādi:

Tā kā viens no dzinējiem nenostrādāja kā plānots, Soyuz TMA-12M tikšanās ar SKS atlikta. Trīs apkalpes locekļi veiks nevis četras, bet gan 34 orbītas ap Zemi. Vadības centra speciālisti tikmēr centīsies noskaidrot, kādēļ dzinējs nedarbojās kā plānots. Sākotnējā informācija liecina, ka Soyuz orientācija nav bijusi korekta.

2. Andris tieši 26.03.2014 domāja šādi:

Es arī neatteiktos no ekskursijas tur augšā :D. Vēlu veiksmi mūsu kosmonautam!