Soyuz TMA-08M veiksmīgi atgriezies uz Zemes

Publicēts: 11.09.2013

2013. gada 11. septembrī 5:58 pēc Latvijas laika kosmosa kuģis Soyuz TMA-08M nolaidās Kazahstānas stepēs, nogādājot atpakaļ uz Zemi trīs Starptautiskās kosmiskās stacijas iemītniekus - Krievijas kosmonautus Pāvelu Vinogradovu, Aleksandru Misurkinu un NASA astronautu Kristoferu Kesidiju pēc 166 kosmosā pavadītām dienām.

Soyuz TMA-08M no kosmosās stacijas Poisk moduļa atvienojās 02:35 pēc Latvijas laika.

Vinogradova, Misurkina un Kesidija atgriešanās uz Zemes noslēdza 36. ekspedīcijas darbības laiku Starptautiskajā kosmiskajā stacijā. Oficiālā ceremonijā Vinogradovs nodeva stacijas komandiera pienākumus Krievijas kosmonautam Fjodoram Jurčihinam. 37. ekspedīcijas lidojuma inženiera amatus pilda NASA astronaute Kārena Naiberga un Eiropas Kosmosa aģentūras astronauts Luka Parmitano, kuri kosmiskajā stacijā ieradās 2013. gada maijā.

"Ir pienācis brīdis, kad mums jāsaka ardievas brīnišķīgajām mājām, kosmiskajai stacijai, kurā mēs pavadījām vairāk kā piecus mēnešus," teica Vinogradovs.

Vinogradovs, Misurkins un Kesidijs, kuri uz kosmisko staciju devās 2013. gada 28. martā, bija pirmā apkalpe, kuras lidojums uz lielāko mākslīgo pavadoni ilga nevis divas diennaktis, bet gan tikai sešas stundas.

166 dienu laikā, kuras Soyuz TMA-08M apkalpe pavadīja kosmosā, viņi piedalījās vairāk nekā 100 eksperimentos, uzraudzīja vairāku automatizēto kravas kuģu pietauvošanos, kā arī veica izgājienus atklātā kosmosā.

Vinogradovs piedalījās vienā izgājienā ārpus kosmiskās stacijas, bet Misurkins, kurš palīdzēja sagatavot kosmisko staciju jaunā Krievijas moduļa "Nauka" pieslēgšanai, ārpus kosmiskās stacijas strādāja trīs reizes.

Arī Kesidijs piedalījās trīs izgājienos ārpus kosmiskās stacijas, tai skaitā arī neparedzētā izgājienā, kura laikā vajadzēja noskaidrot dzesējošā šķidruma noplūdes avotu un iemeslus. Trešais izgājiens ārpus kosmiskās stacijas tika pārtraukts, jo Luka Parmitano ķiverē tika novērota ūdens noplūde.

Kesidijam šis jau bija otrais lidojums. Pirmo reizi ASV astronauts kosmosā devās 2009. gadā, kļūdams par 500. kosmosā pabijušo cilvēku. Kopumā Kesidijs kosmosā ir atradies jau 182 dienas.

Vinogradovam šis jau bija trešais lidojums un jau trešais periods, kad viņš atradās ilgstoši Zemes orbītā. Pirms tam viņš bija dzīvojis PSRS kosmiskajā stacijā "MIR", kā arī Starptautiskajā kosmiskajā stacijā kā 13. ekspedīcijas komandieris. Kopumā Vinogradovs kosmosā pavadījis jau 547 dienas. Krievijas kosmonauts, kurš šobrīd ir 60 gadus vecs, ir vecākais pasažieris, kāds ir lidojis ar Soyuz tipa kosmosa kuģiem.

Misurkinam šis bija pirmais lidojums.

Pēc atgriešanās tiks uzsākta visu trīs apkalpes locekļu rehabilitācija.

Pirms došanās prom no nolaišanās vietas, Misurkins un Kesidijs veica virkni uzdevumu, kļūdami par pirmajiem cilvēkiem, kuriem tiek veiktas pārbaudes pēc ilgstošāka lidojuma, lai iegūtu informāciju nākotnē plānotajiem lidojumiem uz Marsu.

"Kad jūs nosūtat apkalpi uz Marsu, kad viņi ir ilgāku laiku atradušies mikrogravitācijas apstākļos... jums nav daudz sagaidītāju, kā tas ir mūsu gadījumā, kad mēs sagaidam apkalpi," pastāstīja NASA kosmiskās stacijas programmas vadītājs Maikls Safredīnī. "Jautājums ir - kāds ir viņu stāvoklis? Ko mēs varam cerēt, ka viņi spēs izdarīt?"

"Šī bija pirmā reize, kad mēs pēc nolaišanās apkalpes locekļiem lūdzām veikt dažus uzdevumus," paskaidroja Safredīnī, piebilstot, ka vingrinājumus, piemēram, piecelties un apsēsties, astronauti veiks teltī. "Pavisam vienkāršas lietas, bet tas ir ļoti interesanti, jo tie ir pirmie soļi, kad mēs, izmantojot apkalpes stāvokli pēc lidojuma, novērtējam, vai viņi spēj parūpēties par sevi."

collectSPACE

1. cydonia tieši 11.09.2013 domāja šādi:

iespējams, ka tālu no patiesības. baumo ka Burāna pirmais pilots Igors Volks, kurš lidoja ar Soyuz T-12 uz Salyut-7, līdzīgu testu vārdā pēc nosēšanās pats (bez citu palīdzības) izrāpās no Soyuza, (nekavējoties) iekāpa blakus nosēdinātā Mi-8 un (pats pastāvīgi) devs uz lidostu, kur sēdās pie (pārveidotas Burānam līdzīgas) Tu-154 stūres, lidoja pāri visai valstij un veica simulētu Burāna nolaišanos, kur viņš atkal uzvilka skafandru un pārsēdās virsskaņas Mig-25 un veica tūkstošiem kilometru garu ceļu atpakaļ uz Baikonūru. tādas lūk atšķirības prasībās parastiem kosmonautiem (kā rakstam pievienotajā video) un Burāna militārajiem pilotiem.

grūti teikt cik daudz tajā patiesības. norādes uz šo notikumu ir diezgan skopas.