Krievu Sojuz sprādzienā iet bojā viens cilvēks

Publicēts: 16.10.2002

20 gadīgs apkalpojošā personāla darbinieks tika nogalināts un vēl astoņi cilvēki ievainoti sprādziena rezultātā, Reitera aģentūrai paziņoja Krievijas aizsardzības ministrijas pārstāvji. Patlaban vēl nav noskaidrots sprādziena iemesls.

Raķetē atradās satelīts, kuru vajadzēja palaist orbītā. Satelīts gan nav saistīts ar Starptautisko staciju, kurā patlaban atrodas divi Krievijas un viens ASV astronauti. Krievijas kosmosa izpētes centra, kas monitorē 90 miljardu dolāru vērto Starptautisko Kosmosa staciju, pārstāvis izteicās, ka šis negadījums var stipri apšaubīt nākamo plānoto lidojumu uz staciju.

"Jāpieņem svarīgs lēmums, jo šīs pašas  raķetes modificēts modelis ir tas, kuram jānogādā astronautu grupa uz Starptautisko staciju, ," pārstāvis, kas vēlējās palikt anonīms, pastāstīja Reitera aģentūrai.

Trīs Krievijas astronauti dosies uz Starptautisko staciju šā gada 28. oktobrī, lai stacijai pievienoti jaunu glābšanas kapsulu. Krievijas ražotā kapsula tiek nomainīta reizi pusgadā.

Aizsardzības ministrijas sekretārs skaidroja, ka raķete nokritusi netālu no starta vietas, kas patlaban ir apsargāta un tur notiek sīkāka negadījuma izmeklēšana.

Sojuz tipa raķetes, izmantotas gan automātiskai, gan cilvēku vadītai kravu nogādāšanai orbītā, ir veinas no vecākajām Krievijā

Sojuz-U ir modificēta R-7 (Semjorka) starpkontinentālā ballistiskā raķete, kas tika izmantota arī 1957. gada Sputņika palaišanā. Šī tipa raķete ir pacēlusi gaisā ļoti daudzus, ieskaitot arī pirmo cilvēku kosmosā – Juriju Gagarinu 1961. gadā.  Šai 34,5 metrus garajai raķetei ir laba reputācija drošības jomā.

"Mums 11 gadu laikā nav bijis neviens negadījums izmantojot šo modeli" pārstāvis skaidroja.

1970-to gadu beigās un 1980-to sākumā Samārā tika uzbūvētas vairāk nekā 50 Sojuz tipa raķetes gadā un līdz 1999. gada beigām tās bija devušās 1586 misijās. To uzticamības un drošības koeficients bija 98%, kas tās ierindoja pasaulē labāko skaitā.

Bet kopš Padomju Savienības sabrukuma 1991. gadā Krievijas kosmosa izpētei netiek piešķirti pietiekams daudzums līdzekļu. Šī finansiālā kraha rezultātā 1990-tajos gados ir notikšas vairākas raķešu eksplozijas, ziņoja Reitera aģentūra.

Veiksmīga starta rezultātā orbītā vajadzēja nonākt satelītam-laboratorijai, kuru Eiropas kosmosa izpētes aģentūra bija aprīkojusi ar nepieciešamo aparatūru. Viens no plānotajiem eksperimentiem bija Spānijas projects, kura rezultātā vajadzēja noskaidrot ķerpju spējas izdzīvot kosmosā.

Galvenais kosmodroms atrodas Kazahstānā, Baikanurā. To Krievija nomā no saveim kaimiņiem.  Krievija cenšas pārcelt kosmiskos startus uz Pļeseckas kosmodromu. Šis šogad bija jau astotais starts no pašmāju kosmodroma.