Shenzhou 10 veiksmīgi nolaidies

Publicēts: 26.06.2013

2013. gada 26. jūnija naktī (3:07 pēc Latvijas laika) uz Zemes pēc divu nedēļu ilgā lidojuma kosmosā atgriezās trīs Ķīnas taikonauti - Nie Haišengs, Žangs Sjiaoguangs un Vanga Japinga. Kapsula, kurā atradās taikonauti, nolaidās Saules gaismas pielietajā prērijā Ķīnas ziemeļos esošajā Iekšējās Mongolijas teritorijā.

Šis jau bija piektais Ķīnas pilotējamais kosmiskais lidojums kopš 2003. gada. Shenzhou 10 ir līdz šim ilgākā Ķīnas misija kosmosā, jo taikonauti kosmosā pavadīja 15 dienas.

Nie Haišengs, kurš bija arī misijas komandieris, bija vienīgais no Shenzhou 10 apkalpes, kuram šis nebija pirmais lidojums. Divu lidojumu laikā Haišengs kosmosā ir pavadījis 19 dienas (470 stundas), kļūdams par visilgāk kosmosā pabijušo taikonautu. Pirmo reizi viņš lidoja 2005. gada oktobrī ar kosmosa kuģi Shenzhou 6.

"Es jau otro reizi pabiju kosmsoā un tā ir liela privilēģija un gods," teica Haišengs pēc atgriešanās. "Es priecājos, ka esmu atgriezies mājās."

Visi trīs taikonauti 12 dienas pavadīja Ķīnas pirmās kosmiskās stacijas prototipā Tiangong-1, veicot medicīniskus un tehniskus eksperimentus un pārbaudes, tai skaitā arī atkārtotu pieslēgšanos kosmiskajai stacijai. Pirmajā reizē pieslēgšanās noritēja automātiskajā režīmā, otrajā reizē pieslēgšanos manuāli veica Haišengs.

Vanga Japinga ir jau otrā Ķīnas sieviete-astronaute. Viņa Shenzhou 10 misijas ietvaros lasīja lekciju, kuru tiešraidē klausījās vairāk nekā 60 miljoni Ķīnas skolēnu. Viņa izmantoja dažādus priekšmetus un ūdens pilienus, lai nodemonstrētu un izskaidrotu mikrogravitāciju.

Pirms atgriešanās ar taikonautiem sarunājās Ķīnas prezidents Sji Dzjiņpins.

"Sapnis par kosmosu ir viens no sapņiem, kas palīdzēs Ķīnai kļūt spēcīgākai. Attīstoties kosmosa izpētes programmai, Ķīnas pilsoņi veiks arvien iespaidīgākus lidojumus, lai nokļūtu arvien tālāk kosmosā," teica Dzjiņpins.

"Mēs esam sapņotāji un tagad mēs esam piepildījuši savu sapni," pēc nolaišanās teica Sjiaoguangs. "Mūsu sapnim par kosmosu nav robežu un smagais darbs nekad nebeigsies."

Pēdējo divu gadu laikā uz kosmiskās stacijas prototipu Tiangong-1 ir devušies trīs kosmosa kuģi. Pirmā bija nepilotējamā automātiskā Shenzhou 8 misija, kad kosmosa kuģis ar staciju saslēdzās automātiskā režīmā. 2012. gada jūnijā kosmisko staciju apciemoja jau pilotējamā misija Shenzhou 9, kuras ietvaros notika saslēgšanās ar Tiangong-1.

Tiek plānots, ka Shenzhou 10 bija pēdējā misija, kas devās uz stacijas prototipu, kuru, ja plāni nemainīsies, deorbitēs 2013. gada nogalē. Jau 2015. gadā varētu startēt daudz modernāka kosmiskās stacijas versija Tiangong-2. Savukārt 2020. gados Ķīna plāno nogādāt kosmosā kosmisko staciju, kas būs veidota jau no vairākiem moduļiem.

Ķīna ir trešā valsts aiz Krievijas un ASV, kura ar saviem kosmosa kuģiem ir nogādājusi cilvēku kosmosā, kā arī nodemonstrējusi satuvošanās un saslēgšanās procedūras orbītā. Kopš 2003. gada kosmosā ir pabijuši pieci pilotējamie kosmosa kuģi un 10 taikonauti.

collectSPACE