Pirmā gaisma no SDO

Publicēts: 23.04.2010

Beidzot ir publicētas pirmās NASA jaunās Saules observatorijas SDO fotogrāfijas, kuras apliecina, ka Saules pētnieki savā rīcībā ir ieguvuši izcilu instrumentu, kas palīdzēs labāk izprast mainīgos procesus uz Saules.

Attēlos redzamas gan detalizētas matērijas plūsmas, kas plūst prom no Saules, gan ekstrēmi Saules virsmas tuvplāni.

"Šajos pirmajos attēlos redzama Saule, kādu es neesmu redzējis 40 gadu laikā," teica Ričards Fišers no NASA. "SDO izmainīs mūsu izpratni par Sauli un uz tās notiekošajiem procesiem, kas ietekmē mūsu dzīvi un sabiedrību. Šīs misijas ietekme būs milzīga, līdzīga Habla teleskopa ietekmei modernajā astrofizikā."

SDO startēja 2010. gada 11. februārī. Uz tās ir modermākais instrumentu klāsts, ar kādiem jebkad ir pētīta Saule. Plānots, ka primārā misija ilgs piecus gadus, kuru laikā tiks pētīts Saules magnētiskais lauks, kā arī Saules ietekme uz Zemes atmosfēru un klimatu.

Kopš starta tika veiktas neskaitāmas pārbaudes un instrumentu kalibrēšana. Tagad, kad SDO ir uzsākusi zinātnisko misijas daļu, tā apgādās zinātniekus ar attēliem, kuru kvalitāte ir desmit reizes labāka nekā HDTV.

SDO mērķis ir noteikt, kā rodas Saules magnētiskais lauks, kā tas tiek strukturēts un kā veidojas dažādi fenomeni, piemēram, turbulents Saules vējš, uzliesmojumi un koronārās masas izsviedes, kuras, ja ir vērstas Zemes virzienā, var radīt magnētiskās vētras mūsu planētas magnetosfērā un atmosfēras augšējos slāņos. SDO piegādātie dati palīdzēs labāk prognozēt kosmiskos laikapstākļus.

SDO tika uzbūvēts un tiek vadīts no NASA Godārda kosmisko lidojumu centra.

"Es esmu lepna par mūsu izcolo darbaspēku Godārdā, kas atkal pārrakstīs zinātnes grāmatas," teica senatore Barbara Mikulska. "Šoreiz Godārda atklāj mums tuvāko zvaigzni jaunā gaismā, sniedzot informāciju par spēcīgiem uzliesmojumiem, kas ietekmē mūs uz Zemes, bojājot sakaru pavadoņus un izsitot no ierindas elektrolīnijas. Labāki dati nozīmē precīzākus brīdinājumus par Saules vētrām."

Kosmiskie laikapstākļi ir kļuvuši par cilvēces problēmu jau kopš telegrāfa izgudrošanas 19. gadsimtā. Saule rada traucējumus Zemes elektromagnētiskajā laukā. Saules vētras izraisa sakaru traucējumus.

SDO, uz kuras atrodas trīs zinātniskie instrumenti, katru dienu uz Zemi nosūtīs 1,5 terabaitus datu.

Helioseismiskā un magnētiskā lauka kamera fotografēs Saules magnētisko lauku un palūkosies zem Saules necaurspīdīgās virsmas. Zinātnieki varēs iegūt Saules ultraskaņas attēlus un pētīt aktīvos reģionus. Instruments tika uzbūvēts sadarbojoties Stenfordas universitātes un kompānijas Lockheed Martin Saules un astrofizikas laboratorijas zinātniekiem.

Otrais instruments ir atmosfēras kameru grupa, kuru veido četri teleskopi, kas paredzēti Saules virsmas un atmosfēras fotografēšanai. Instrumenti darbojas desmit dažādos viļņu garuma diapazonos jeb krāsās. Instrumentu uzbūvēja kompānija Lockheed Martin.

Ekstrēmā ultravioletā starojuma mainīguma eksperimenta ietvaros mērīs Saules starojuma izmaiņas. Šis starojums tiešā veidā ietekmē Zemes atmosfēras augšējos slāņus, kas uzsilst un izplešas. Zinātniekiem šobrīd nav zināms cik ātri notiek izmaiņas šajā viļņu garumā, tādēļ viņi cer atklāt jaunu informāciju par uzliesmojumiem. Instrumentu uzbūvēja Kolorādo universitātes Atmosfēras un kosmosa fizikas laboratorijā.

"Šie fantastiskie attēli, kas atklāj dinamisko Sauli jaunā detalizācijas līmenī, ir tikai sākums mūsu izpratnei par Sauli, kuru mums sniegs SDO," teica SDO projekta zinātnieks Dīns Pesnels no Godārda centra.

Attēli un video materiāli ir aplūkojami NASA SDO misijas mājaslapā.