Kā nokļūt tuvāk Saulei?

Publicēts: 5.05.2008

Kā nokļūt tuvāk Saulei? Kā pietuvoties spīdeklim maksimāli tuvu? Pavisam elementāri! Jālido tikai pa naktīm, kad Saule nespīd.

Brauciens uz Sauli nav nekāds atpūtas kruīzs pa Vidusjūru. Jau vairāk kā 30 gadus zinātnieki un inženieri cenšas izveidot kosmosa kuģi, kas var izdzīvot ekstrēmajā vidē Saules tuvumā. Vienmēr budžets ir izrādījies par mazu, lai īstenotu zinātnieku plānus.

Praktiskās fizikas laboratorija (APL) uzskata, ka ir atradusi veidu kā nogādāt kosmosa kuģi pēc iespējas tuvāk Saulei. NASA ir iedegusi zaļo gaismu šai idejai un cer sagaidīt gatavu kosmosa kuģi 2015. gadā.

Saules zondes projekta ietvaros kosmosa kuģis atradīsies 6,6 miljons kilometru attālumā no spīdekļa, lai pētītu lādēto daļiņu straumes, kuras Saule devīgi izpūš visumā. Patiesībā zonde atradīsies Saules vainagā, atmosfēras ārējos slāņos, kur veidojas Saules vējš.

Tuvākajā lidojuma punktā Saules zonde palidos garām centrālajai zvaigznei ar ātrumu 210 kilometri sekundē. No karstuma to aizsargās oglekļa kompozītmateriāla vairogs, kas spēj izturēt līdz 1425 C0 lielu karstumu, kā arī pārciest tādu starojuma līmeni, kādu nav spējis izturēt neviens kosmosa kuģis iepriekš.

Kosmosa kuģis svērs aptuveni 500 kilogramus. Vairoga diametrs varētu būt 2,7 metri, bet biezums - 15 centimetri. Pats kosmosa kuģis līdzināsies APL Messenger kosmosa kuģim, kas drīzumā sāks riņķot ap Merkuru.

Visai loģiski, ka kosmosa kuģis izmantos Saules enerģiju. Divi Saules paneļi mainīs savus izmērus atkarībā no Saules zondes atrašanās vietas, lai nodrošinātu pareizu temperatūru un enerģijas līmeni. Tuvākajā orbītas vietā tiem būs jāiztur 500 reižu lielāka Saules intensitāte, nekā riņķojot ap Zemi.

"Saules zonde ir īsts izpētes ceļojums," pastāstīja Roberts Dekers no APL. "Piemēram, kosmosa kuģis pietuvosies Saulei tādā attālumā, ka varēs novērot kā Saules vējš no zemskaņas ātruma pāriet virsskaņas ātrumā. Tas lidos cauri vietai, kur rodas enerģētiski visspēcīgākās daliņas. Un kā jau tas notiek ar visiem izpētes projektiem, Saules zonde radīs vairāk jautājumu nekā atbilžu."

Saules zonde veiks septiņus lidojumus gar Venēru septiņu gadu laikā, lai sasniegtu iecerēto orbītu ap Sauli, kas ir aptuveni 8 reizes tuvāk, nekā jebkurš cits kosmosa kuģis iepriekš.

Saules zondes galvenie uzdevumi būs Saules magnētiskā lauka struktūras un dinamikas izpēte, noteikt kur rodas enerģija, kas uzkarsē vainagu un paātrina Saules vēju. Papildus tam kosmosa kuģis pētīs putekļaino plazmu, kas atrodas Saules tuvumā, un tās ietekmi uz Saules vēju un lādēto daļiņu veidošanos. Šis projekts palīdzēs arī labāk izprast Saules un Zemes mijiedarbību.

EurekAlert