Pionieris 10 joprojām sadarbojas

Publicēts: 26.12.2002

Šā gada 5. decembrī NASA paziņoja, ka ir saņemts signāls no kosmosa kuģa Pionieris 10. Tālā kosmosa stacija (DDS netālu no Madrides (DDs-63) ir uztvērusi vāju signālu, kas nav bijis apstrādājams. Madrides radiouztvērējs ir viens no nedaudzajiem milzu šķīvjiem, kas ietilpst NASA satelītu tīklā, kas sazinās ar kosmosa kuģi. Citi radiouztvērēji, kas atrodas Goldstounā, Kalifornijā un Arecibo, Puertariko, apstiprināja, ka signāls ir nācis no Pioniera 10.

10 fakti par PIONIERI

• Kuģī atrodas plāksne, kuru veidojuši Karls un Linda Sagāni un Frenks Dreiks. Plāksne ir kā sveiciens ārpuszemes civilizācijām.
  • Turoties uz patreizējā kursa, Pionieris 10 sasniegs sarkano zvaigzni Aldebarānu, Vērša zvaigznāja aci pēc vairāk nekā 2 miljoniem gadu.
  • 270 kilogramu smagais kuģis ceļo ar 44km/h ātrumu attiecībā pret Sauli.
  • Patlaban Pionieris atrodas 82 AV attālumā no Saules sistēmas centra (1 AV ir attālums no Saules līdz Zemei).

Pionieris 10 atrodas 12,10 miljards kolometru attālumā no Zemes. Signāls, ceļojot ar gaismas ātrumu, līdz mērķim un atpakaļ nonāk 22 stundās un 25 minūtēs.

Projekta Fēnikss ietvaros arī tika uztverti Pioniera 10 signāli ar Arecibo radioteleskopu Puertariko. Kosmosa kuģa pēdējie uztvertie signāli datējas ar 2002. gada marta mēnesi, kad Pionieris 10 svinēja savu 30 gadu jubileju. 1983. gadā Pionieris 10 pirmais šķērsoja Plutona orbītu. Pionieris 10 bija arī pirmais kosmosa kuģis, kas izlidoja cauri asteroīdu joslai un no neliela attāluma fotografēja Jupīteru.

Pionieris 10 un Pionieris 11, kas tika palaists 1974. gadā, patiesi ir sava nosaukuma cienīgi, jo vairākas dekādes ir kosmosa izpētes celmlauži. Ceļojot pretējos virzienos, abi kuģi pirmie ir šķērsojuši asteroīdu joslu, pirmie ir ielidojuši ārējā Saules sistēmas apgabalā, pirmie nofotografējuši gigantus Jupiteru un Saturnu. Radiosakari ar Pionieri 11 pārtrūka 1995. gadā. 2001. gada aprīlī Pionieris 10 sagādāja astronomiem pārsteigumu, turpinot sūtīt datus uz Zemi. 1998. gadā jaunākais, ātrākais Vojager pārspēja Pionieri 10, kļūdams par vistālāk aizceļojušo cilvēku veidoto objektu kosmosā.

Bet šobrīd Pionieris 10 ir vairāk nekā divas reizes tālāk no Saules nekā Plutons un turpina kalpot kā vērtīgs zinātnes līdzstrādnieks.

SPACE.com (Robert Roy Britt)