Cygnus nogādās uz kosmisko staciju interesantus eksperimentus

Publicēts: 9.01.2014

Skudras, antibiotiku rezistences eksperiments un bariņš mazu satelītu. Tā ir tikai daļa no kompānijas Orbital Sciences Orbital-1 misijas kravas, kas jau 9. janvārī plkst. 20:07 pēc Latvijas laika varētu startēt no Vallopa Lidojumu centra. Ja starts būs veiksmīgs, Cygnus kapsula ar Starptautisko kosmisko staciju savienosies jau 12. janvārī.

Viens no eksperimentiem, kas dosies uz Starptautisko kosmisko staciju (SKS), ir plānots kā zinātniskās aktivitātes skolēniem. Kosmiskajā stacijā dzīvojošos "skudrunautus" filmēs un skolēni uz Zemes varēs vērot to uzvedību un salīdzināt ar eksemplāriem, kurus viņi varēs audzēt savos bioloģijas kabinetos un "zaļajos stūrīšos". Šāda tipa aktivitātes ir paredzētas, lai veicinātu jauniešos interesi par zinātni un tehnoloģijām.

Orbital-1 kravā ir SPHERES eksperimenta papildinājums, kura ietvaros tiks izmantots esošais SPHERES (brīvi lidojošo eksperimentālo satelītu) aprīkojums. SPHERES-Slosh eksperimenta ietvaros tiks pētīta šķidruma uzvedība konteineros, simulējot raķešu degvielas kustību mikrogravitācijas apstākļos, kad tiek darbināti dzinēji. Šis eksperiments varētu uzlabot šķidrās degvielas lietošanas efektivitāti raķetēs, kas orbītā nogādā dažādus satelītus.

Vēl viens eksperiments, kuru kosmiskajā stacijā nogādās Orbital-1, ir saistīts ar baktērijām, kurām izveidojusies rezistence pret antibiotikām. Šīs baktērijas ir kļuvušas par ievērojamu apgrūtinājumu, jo to izraisīto slimību ārstēšanas iespējas apgrūtina fakts, ka tās nereaģē uz daudzām antibiotikām. Šoreiz kosmosā tiks pētītas E.coli baktērijas.

Ar Orbital-1 uz kosmisko staciju dosies arī nelieli, relatīvi lētie CubeSat, kuri orbītā ap Zemi tiks nogādāti, izmantojot Japānas eksperimentālā moduļa palaišanas iekārtu. Starp šiem vairāk nekā 20 satelītiem ir arī Lietuvas Republikas satelīti.

Orbital-1 startu iespējams skatīties tiešraidē:

NASA, SpaceFlight Now

1. Redaktors tieši 9.01.2014 domāja šādi:

Cygnus kapsula ir veiksmīgi atdalījusies un dodas uz Starptautisko kosmisko staciju. Gaidām lietuviešu putniņu izlidošanu!