Messenger palidojis garām Merkuram

Publicēts: 1.10.2009

Naktī no 29. uz 30. septembri Saules sistēmas mazākajai planētai Merkuram aptuveni 228 kilometru augstumā ar ātrumu 5,4 kilometri sekundē garām pabrāzās NASA kosmosa kuģis Messenger. Šis bija pēdējais pārlidojums, lai izmantotu planētas gravitāciju un iegūtu nepieciešamo ātrumu un trajektoriju ieiešanai orbītā ap Merkuru 2011. gadā.

Papildus gravitācijas izmantošanai, Messenger veica planētas izpēti, nofotografējot aptuveni 5% no agrāk neredzētiem apgabaliem.

"Līdz Messenger ieiešanai orbītā ir palikuši mazāk kā 18 mēneši, mēs zinām, ka mēs atgriezīsimies un varēsim ļoti detalizēti izpētīt Saulei vistuvāko planētu," pastāstīja projektā iesaistītais zinātnieks Šīns Solomons.

Atšķirībā no agrākajiem pārlidojumiem Messenger šoreiz pārslēdzās uz drošības režīmu īsu brīdi pirms vistuvākā punkta. Šobrīd kosmosa kuģis atkal darbojas normālā režīmā, bet daļa pārlidojuma zinātnisko mērķu netika izpildīti.

Šoreiz Messenger nācās lidot pāri Merkura tumšajai pusei. Aptuveni 14 minūtes pirms maksimālās pietuvošanās planētai kosmosa kuģim vajadzēja no Saules paneļiem pārslēgties uz akumulātoriem. Desmit minūtes pēc ieiešanas ēnā un aptuveni 4 minūtes pirms maksimālās satuvošanās pārtrūka sakari ar Messenger. Aptuveni 8 minūtes pirms vistuvākā punkta Messenger aizgāja aiz Merkura, kā rezultātā signāls nepienāca vēl 52 minūtes. Protams, ka misijas vadības komanda ar nepacietību gaidīja brīdi, kad Messenger iznirs no Merkura ēnas puses un atjaunosies signāls.

Šobrīd ir zināms, ka signāls pazuda, jo kosmosa kuģis pārgāja tā saucamajā drošības režīmā, kad tiek pārtrauktas visas liekās darbības un kosmosa kuģis pagriežas pret Zemi un gaida tālākos norādījumus.

Patlaban komanda pēta saņemtos datus, lai saprastu, kādēļ vispār tika ieslēgts drošības režīms. Šobrīd uz kosmosa kuģa netiek veikts zinātniskais darbs. Plānots, ka to atjaunos ne ātrāk kā 3. oktobrī.

Pirmajos publicētajos attēlos redzamas interesantas struktūras. Piemēram, vārdā nenosaukts dubults krāteris, kura diametrs ir aptuveni 260 kilometri.

Otrajā attēlā atrodas vēl kāds krāteris no agrāk neizpētītajiem Merkura apgabaliem. Tajā novērojama interesanta lokveida bedre. Lai arī šādu veidojumu izcelsme nav līdz galam noskaidrota, iespējams, ka kādreiz tur ir bijusi magmas kabata, kura ir iebrukusi pēc tam, kad pati magma ir aizplūdusi prom.

The planetary Society