Iepazīstieties - LADEE

Publicēts: 9.09.2013

LADDE jeb Lunar Atmosphere and Dust Environment Explorer ir NASA zonde, kas paredzēta Mēness atmosfēras un putekļu vides pētījumiem. Nelielais kosmiskais aparāts, kas sver mazāk nekā 400 kilogramus, startēja no NASA Vallopa lidojumu centra. LADEE orbītā nogādāja kompānijas Orbital Sciences jaunā Minotaur V nesējraķete.

Aptuveni 280 miljonus USD vērtā LADEE ir aprīkota ar trim zinātniskajiem instrumentiem, lai pētītu Mēness eksosfēru, kas ir ļoti plāns atmosfēras slānis tieši virs Mēness virsmas, kā arī to, kā Mēness putekļus ietekmē šī vide.

"Mēs esam pārsteigti, kad dzirdam runājam par Mēness atmosfēru, jo lielākā daļa no mums skolā mācījās, ka Mēnesim nemaz nav atmosfēras," teica LADEE programmas zinātniece Sāra Nobla. "Tam ir, bet ļoti, ļoti plāna. Tā ir tik retināta, ka atsevišķas molekulas nekad viena otru nesatiek, nekad nemijiedarbojas, nekad nesaduras."

Labāka Mēness eksosfēras izpratne varētu palīdzēt izskaidrot noslēpumaino "Mēness spīdēšanu", kuru pirmo reizi novēroja Apollo astronauti un pirmie robotizētie Mēness izpētes aparāti. LADEE iegūtā informācija varētu noderēt arī citu Saules sistēmas objektu atmosfēru analīzei.

"Merkuram, daudziem ārējo planētu pavadoņiem, kā arī dažiem no lielākajiem asteroīdiem, ir virsmai tuvas eksosfēras," piebilda Nobla. "Izrādās, šis ir vistipiskākais atmosfēras paveids Saules sistēmā, un arī tas, par kuru mums ir zināms ļoti maz."

"Burts "D" LADEE nosaukumā nozīmē putekļus (dust)," teica Nobla. "Otrs pētījumu mērķis ir izprast putekļu vidi."

Apollo astronauti, kuri pētīja Mēnesi 1960. gadu beigās un 1970. gados, atklāja, ka Mēness virsmu klāj smalku putekļu kārtiņa, kas veidojusies miljardiem gadu ilgā laika periodā meteorītu sadursmēs.

Vēl pirms astronauti spēra kāju uz Mēness, zinātnieki domāja, ka dažkārt Mēness putekļi var pacelties augšup. Šie putekļu mākoņi, kas veidojas zonā, kur satiekas Mēness diena un nakts, varētu radīt neparasto, virs Zemes pavadoņa virsmas novēroto mirdzumu.

"Surveyor 7 pie horizonta, īsu brīdi pirms Saules ausmas, novēroja neparastu parādību," pastāstīja Nobla. "Mēs domājam, ka šis mirdzums veidojas, Saules gaismai atstarojoties augšup paceltajos putekļos."

Līdzīgu mirdzumu pie horizonta novēroja arī Apollo astronauti. Jūdžins Sernans no Apollo 17 komandas ne tikai redzēja šo mirdzumu, bet arī neparastus gaišus starus, kas stiepās desmitiem kilometru augstu virs Mēness virsmas.

LADEE palīdzēs atminēt šīs mīklas, nosakot, cik augstu virs Mēness virsmas tiek pacelti putekļi.

Kosmiskā aparāta lidojums līdz Mēnesim ilgs aptuveni 30 dienas. Pēc tam, kad LADEE ieies orbītā, sekos aptuveni pusotru mēnesi ilgs pārbaužu un kalibrēšanas periods, kura laikā kosmiskā aparāta orbītas augstums tiks samazināts.

Šobrīd kosmiskie aparāti, kas atrodas tālāk nekā Zemei tuvā orbīta, ir aprīkoti ar nelieliem radio raidītājiem, kuru pārraidītos signālus uztver milzīgas antenas uz Zemes. LADEE gadījumā tiks izmēģinātas jauna tipa komunikācijas, kad radioviļņu vietā tiks izmantoti lāzera stari.

Plānots, ka LADEE misija ilgs 100 dienas. Kad manevriem paredzētās degvielas rezerves būs tuvu izsīkumam, LADEE tiks deorbitēta un ietriekta Mēness virsmā.

LADEE kosmiskais aparāts tika pilnībā veidots NASA Eimsa Izpētes centrā, izmantojot turpat izstrādāto modulāro kosmisko aparātu arhitektūru, kas ļauj būtiski samazināt misijas izmaksas. Kosmiskais aparāts tiek veidots no vairākiem moduļiem, kurus iespējams izmantot arī citās misijās. Tas ļauj ne tikai rūpnieciski ražot moduļus, bet arī veikt to paralēlu izstrādi un pārbaudes, samazinot arī kosmiskā aparāta izstrādes laiku.

NASA, collectSPACE

1. cydonia tieši 12.09.2013 domāja šādi:

2. cydonia tieši 12.09.2013 domāja šādi:

ps. tā iet, ja laicīgi nepamet starta laukumu. ceru ka viņai bija izpletnis.