Avārija uz lielceļa

Publicēts: 12.02.2009

Ja ņemam vērā, cik daudz dažāda izmēra objektu lidinās ap Zemi, tad nav nekāds brīnums, ka šie objekti mēdz saskrieties. Vakar uz kosmiskā lielceļa aptuveni 800 kilometru augstumā notika viena no grandiozākajām sadursmēm kosmisko lidojumu vēsturē. Izdzīvojušo nav.

Sadursmē bija iesaistīti divi mākslīgie pavadoņi - Krievijas Cosmos 2251 un ASV Motorolla Iridium. Krievijas pavadonis jau aptuveni 10 gadus bija lidojoša lūžņu kaudze, bet Motorollas komunikāciju pavadonis joprojām veiksmīgi darbojās kopš tā starta 1997. gadā.

Abi satelīti riņķoja aptuveni 800 kilometru augstumā ar ātrumu 8 km/s. Tiek lēsts, ka sadursmes brīdī pavadoņu ātruma attiecība vienam pret otru bija aptuveni 1,5 km/s. Cosmos 2251, kas startēja 1993. gadā, svēra 950 kilogramus, bet Iridium - aptuveni 560 kilogramus. Sprādziena jauda ir līdzvērtīga vienai tonnai trotila. Sadursmes rezultātā abi pavadoņi ir gājuši bojā. Tagad to vietā atrodas aptuveni 600 mazāki un lielāki atlūzu gabaliņi. Konkrētāks atlūzu skaits un to bīstamības pakāpe joprojām tiek identificēta. Patlaban tie vēl neapdraud nedz starptautisko kosmisko staciju, nedz plānoto nākamo ASV vairākkārt izmantojamā kosmosa kuģa startu.

Kurš bija vainīgs? "Tie vienkārši saskrējās. Mums nav satiksmes regulētāja kosmosā," pastāstīja NASA vadošais kosmosa atkritumu speciālists Nikolass Džonsons.

Spaceflight Now