Avārijas bremzes
Publicēts: 16.03.2008
Žils Verns bruņurupuča ātrumā tuvojas starptautiskajai kosmosa stacijai. Bet pat lēni lidojošas 20 tonnas var radīt katastrofu, ja ATV nepaspēs nobremzēt laikā. Lai būtu droši, ka kravas kuģis spēs veikt avārijas bremzēšanu, ja tāda būs nepieciešama, ESA veica vairākus testus, lai pārbaudītu cik efektīva ir ATV spēja izvairīties no sadursmes.
ATV Žils Verns gaida, kad vairākkārt izmantojamais kosmosa kuģis Endeavour dosies mājup, lai varētu veikt savienošanās manevru 2008. gada 3. aprīlī. Pagaidām lidojums noris pēc plāna.
ATV nekad netiktu pielaists pie kosmiskās stacijas, ja tam nebūtu "avārijas bremzes". Ja rodas problēmas satuvošanās fāzē, automātiskajam kravas kuģim jāspēj izvairīties no sadursmes. Lai arī ātrums brīdī, kad abi kosmosa kuģi satiksies, būs ārkārtīgi niecīgs, sadursme var izrādīties liktenīga abiem.
Lai pārbaudītu, cik efektīva ir manevrēšanas sistēma, kamēr ATV atrodas tālu no SKS, tika veikta izvairīšanās procedūru pārbaude. Automātiskajā kravas kuģī ir vairāki drošības mehānismi. Lidojumu nodrošina trīs paralēli lidojuma kontroles datori, kurus pārrauga cits neatkarīgs dators. Ja tuvošanās brīdī kaut kas noiet greizi, lidojuma kontroles datoru darbību var pārtraukt un inicializēt avārijas manevru. Tāpat šo manevru var aizsākt manuāli no lidojuma kontroles centra Tulūzā, Francijā. Tāpat to var inicializēt arī SKS astronauti, nospiežot "sarkano pogu", kas ir iebūvēta Krievijas modulī Zvezda (Zvaigzne).
Pēc avārijas manevra ATV tika pārslēgts "izdzīvošanas" režīmā. Pārbaudes noslēgumā tika atjaunots "kruīza" režīms.
"Process noritēja bez jebkādas aizķeršanās. Mēs tagad zinām, ka ir pilnīgi droši doties uz tikšanos ar staciju, jo mums ir iespēja no tās atkāpties," paskaidroja ATV projekta vadītājs Džons Ellvuds.
ATV kravas kopējais svars ir 4860 kg, no kuriem 1340 kg ir "sausā" krava, 20 kg ir gaiss (skābeklis/slāpeklis), 280 kg dzeramais ūdens, 860 kg SKS degviela, 2360 kg degviela, kas paredzēta orbītas korekcijai. Paša ATV manevriem ir paredzēti 3490 kg degvielas.
Nākamie Žila Verna manevrēšanas paraugdemosntrējumi paredzēti marta beigās.
ESA