Pāri visumam (2248/3)

Publicēts: 28.03.2008

Cik tālu jūs varat kaut ko ieraudzīt? Kilometrs, desmit? Pat visblāvākās zvaigznes, ko mēs varam saskatīt ar aci, atrodas dažu simtu vai tūkstošu gaismas gadu attālumā, Piena ceļa galaktikas ietvaros. Protams, ja ir laba redze un zinat, kur meklēt, tad varat pasīdēt ar faktu, ka redzat 2,5 miljons gaismas gadu lielā attālumā. Šis tālais objekts ir Andromēdas galaktika. Ja 19. marta vakarā palūkojāties uz Vēršu dzinēja zvaigznāju, jums bija iespēja ieraudzīt īsu uzliesmojumu. Šī uzliesmojuma avots atrodas aptuveni pusceļā līdz zināmā visuma robežai. Tonakt jūs varējāt palūkoties uz objektu, kas atrodas 7,5 miljards gaismas gadu attālumā. Šis sprādziens ir ieguvis vistālākā, ar neapbruņotu aci saredzamā objekta statusu. Šis gamma staru uzliesmojums arī ir līdz šim atklātais visspožākais sprādziens, kas ir aptuveni 2,5 miljons reižu spožāks par jebkuru zināmo supernovu. Milzīgo sprādzienu saskatīja Swift pavadonis. Zemes un kosmosa teleskopi ir pavērsti, lai izpētītu šī uzliesmojuma pēcblāzmu, kas katalogos atrodama ar numuru GRB080319B.

Autortiesības: NASA Swift Team, Stefan Immler (GSFC) et al.

Lielāks attēls 1082x542px (248.91 KB)

1. Lasens tieši 21.12.2008 domāja šādi:

Butu labi tadu ieraudzit tuvak...vienu dziivibu varetu noziedot...

2. dzimmijs13 tieši 22.12.2008 domāja šādi:

Bet varbūt no turienes esi pēc katastrofas ieradies, tā, pirms 2,5 miljoniem, iespējams, iemosojies plēsīga milzu putna veidolā. Nu un tālāk, kā saka - vopros tehniki.

3. Klinshu Erglis tieši 22.12.2008 domāja šādi:

Varbut...:)