Mesjē 5 Habla skatījumā (1711/2)

Publicēts: 25.04.2014

"Brīnišķīgs miglājs atklāts starp Balansu (Libra) un Čūsku (Serpens)..." tā sākas 18. gadsimta astronoma Šarla Mesjē slavenā miglāju un zvaigzņu kopu kataloga piektais ieraksts. Lai arī Šarlam Mesjē šis objekts izskatījās izplūdis, apaļš un bez zvaigznēm, īstenībā M5 ir lodveida zvaigžņu kopa, kurā mājo vairāk nekā 100 000 zvaigžņu, kas satilpušas aptuveni 165 gaismas gadu lielā reģionā. M5 atrodas aptuveni 25 000 gaismas gadu attālumā galaktikas halo daļā. Šī ir viena no vecākajām lodveida zvaigžņu kopām, kuras vecums varētu būt gandrīz 13 miljardi gadu. Zvaigznēm bagātais objekts ir iecienīts vaļasprieka astronomu apskates objekts. Attēlā, kuru fotografējis Habla teleskops, mēs redzam kopas centrālo daļu.

Autortiesības: HST, ESA, NASA

Lielāks attēls 2048x1533px (1.73 MB)

1. 112 tieši 26.12.2015 domāja šādi:

Balanss, nopietni? :))) a kā tad Svari?

2. Redaktors tieši 27.12.2015 domāja šādi:

Svari ir tas pats "Līdzsvars" jeb "Balanss", lai gan seno grieķu laikos šis reģions ir bijis pazīstams arī kā Skorpiona spīles.
    Senajiem romiešiem, kas ieviesa jeb reanimēja Svarus, šis zvaigznājs bijis ļoti nozīmīgs. Saskaņā ar Manilius: "Tā ir zīme, kad gadalaiki atrodas līdzsvarā, kad diena un nakts ir vienāda garuma." Pirmie gan par līdzsvaru runā senie biblionieši, kas šajā reģionā saskatīja visu debesu līdzsvaru jeb ZIB.BA.AN.NA.