M57 - Gredzena miglājs (1765/0)

Publicēts: 5.06.2013

Neskaitot Saturna gredzenus, Gredzena miglājs (M57) iespējams ir vispopulārākais gredzens kosmosā. Tā izskats ir atkarīgs no Zemes un šī miglāja savstarpējā novietojuma. Jaunākie pētījumi liecina, ka miglājs ir relatīvi blīvs, barankai līdzīgs gredzens, kas ieskauj mirdzošas gāzes apgabalu. Skatoties no Zemes, mēs lūkojamies it kā cauri šim gredzenam. M57 ir tipisks planetārais miglājs, kura izcelsme gan nav saistīta ar planētām. Šāda tipa miglāji veidojas Saulei līdzīgas zvaigznes dzīves noslēgumā, kad spīdekļa ārējie atmosfēras slāņi aizplūst kosmosā, atstājot miglāja centrā kādreizējās zvaigznes kodolu, kas tiek dēvēts par balto punduri. Tā spēcīgais ultravioletais starojums jonizē apkārtējo gāzi. Attēla centrālajā daļā zilganā nokrāsā ietonēts hēlijs, iekšējā gredzena zilais tonis ataino ūdeņradi un skābekli, bet arējais gredzens iekrāsots sarkanīgos toņos un atklāj slāpekļa un sēra klātbūtni. M57 šķērsizmērs ir aptuveni 1 gaismas gads un atrodas aptuveni 2000 gaismas gadu attālumā.

Autortiesības: NASAESA, Hubble Heritage (STScI / AURA)- ESA / Hubble Collaboration