Galaktiku sadursme Arp 271 (1435/4)

Publicēts: 25.08.2013

Kas izveidosies no šīm galaktikām? Spirālveida galaktikas NGC 5426 un NGC 5427 slīd bīstami tuvu garām viena otrai, bet šķiet, ka tās abas pārcietīs šo tikšanos. Parasti, kad galaktikas satiekas, lielākā apēd mazāko. Šajā gadījumā abas galaktikas ir līdzīgas. Galaktiku sadursmēs zvaigznes praktiski nesatiekas, bet gāzes mākoņos sākas jaunu zvaigžņu veidošanās. Attēlā, kas fotografēts ar 8 metrus lielo Gemini South teleskopu Čīlē, redzams gāzes un putekļu tilts, kas savieno abas galaktikas. Galaktiku pāris, kas pazīstams arī kā Arp 271 atrodas aptuveni 90 miljons gaismas gadu attālumā Jaunavas zvaigznājā. Jaunākie pētījumi liecina, ka pēc dažiem miljardiem gadu sadursies Piena Ceļa un Andromedas galaktikas.

Autortiesības: Gemini Observatory, GMOS-South, NSF

Lielāks attēls 2048x1923px (291.48 KB)

1. nelabojams tieši 14.02.2014 domāja šādi:

Man ienāca prātā glupa doma - vai, analizējot novērojamās galaktiku sadursmes, nav iespējams spriest par gravitācijas mijiedarbības izplatīšanās ātrumu?

2. Redaktors tieši 14.02.2014 domāja šādi:

Ja tu domā gravitācijas viļņus, tad vislielākā cerība tika likta uz supermasīvo melno caurumu saplūšanu, kas ir tiešs galaktiku saplūšanas rezultāts.
    LISA ir projektā, bet nu starta datums bezgala tālu. http://en.wikipedia.org/wiki/Laser_Interferometer_Space_Antenna

3. nelabojams tieši 14.02.2014 domāja šādi:

Nē, domāju tieši par gravitācijas mijiedarbības ātrumu kā tādu. Cik zinu, tas ir jautājums, par ko strīdas arī nopietni zinātnieki.
    Diletanta spriedelējums: gravitācijas viļņus, ja tie, saskaņā ar SRT, saistīti ar telplaika metrikas izmaiņām, vispār nav iespējams konstatēt, jo arī mēriekārtas parametri (piem., interferometra zara garums) mainīsies līdzi šīs metrikas izmaiņām. Ja man nav taisnība, varbūt kāds var paskaidrot, kāpēc. Jo neticu, ka kāds no tiem, kam šai jomā ir nesalīdzināmi labākas zināšanas, nekā man, par to nebūtu iedomājies. Bet detektorus tak būvē, kaut vai to pašu LIGO.

4. nelabojams tieši 15.02.2014 domāja šādi:

Mazliet nekorekti uzrakstīju; vajadzēja rakstīt - ...zara garums UN ARĪ atskaites mērvienības, t.i., gaismas viļņa garums... - t.i., vienādā mērā mainās ABI un, rupji sakot, metrā kā bija 1000 milimetri, tā paliks. bet, pašam šo rakstot, pielēca - otrā virzienā tā metrika arī izmainīsies, bet CITĀDĀK, kas noteikti atsauksies uz difrakcijas ainas izskatu (ko arī vajadzēja pierādīt!)
    Par gravitācijas mijiedarbības ātrumu man nav nekāda viedokļa, esmu pārāk neizglītots jautājuma niansēs.