Ko tev nozīmē gravitācija?

Publicēts: 27.09.2013

Gravitācija ir spēks, kas darbojas Visumā, nosakot dažādu objektu savstarpējo mijiedarbību. Gravitācija ir tā, kas mūs tur pie Zemes, kas notur Mēnesi orbītā ap Zemi un Zemi tās orbītā ap Sauli. Alfonso Kuarona jaunajā mākslas filmā "Gravitācija" mēs drīzāk esam aicināti aizdomāties un izbaudīt, ko nozīmē šī spēka neesamība tādā izpratnē, kā mēs ar to saskaramies ikdienā.

"Gravitācija ir galvenais tēls filmā," paskaidroja Kuarons. "Ja precīzāk, mikrogravitācija."

"Patiesībā, kad mēs redzam astronautus lidonāmies Zemes orbītā, tas nenozīmē, ka tur nav gravitācija, tas ir stāvoklis, ko dēvē par mikrogravitāciju," piebilda režisors.

Mikrogravitācijas apstākļi rodas brīvajā kritienā. Ja stāvot uz zemes jūs nometat ābolu, tas krīt gravitācijas spēka ietekmē. Ja orbītā astronauts nomet ābolu, arī tur tas krīt. Tikai izskatās, ka tas lidinās, jo ābols krīt kopā ar astronautu un kosmisko staciju.

2013. gada 4. oktobrī filmas "Gravitācija" pirmizrādē ikviens varēs pārliecināties, ka gravitācija ir šī mākslas darba galvenā varone. Sandras Bulokas atveidotais personāžs, doktore Raiena Stouna, kas pirmo reizi lido kosmosā, cīnās ar mikrogravitāciju, lai atgūtu kontroli savā dzīvē, gan pārnestā, gan tiešā nozīmē.

"Gravitācijas neesamība ir kā pretinieks, bet tā ir arī kā metafora, kad tu jūti, ka nekontrolē savu dzīvi," pastāstīja Sandra Buloka. "Šeit mēs to varējām parādīt kā fizisku lietu, ne tikai kā metaforu. Metafora kļūst par reālu pretinieku, kuru tavs ķermenis nezina kā kontrolēt."

"Mēs centāmies, cik precīzi iespējams, atveidot mikrogravitāciju un apstākļus, kad nav jūtama pretestība," skaidroja Kuarons. "Ja jūs aizmetat bumbu, tā nenokrīt, tā turpina lidot līdz cits spēks maina tās trajektoriju."

Ja agrāk filmētajās mākslas filmās par kosmosu tika izmantotas platformas, virves un pat reāli mikrogravitācijas apstākļi kā filmā "Apollo 13", tad "Gravitācijai" Kuarona vadītā komanda izgudroja pavisam ko jaunu, lai radītu bezsvara apstākļu ilūziju.

Tika izveidota "Gaismas kaste". Milzīgos, plakanos paneļos bija iemontētas tūkstošiem niecīgas LED spuldzītes, kas izgaismoja Buloku un Džordžu Klūniju. Kameras, kas uzmontētas uz garām, ļoti kustīgām robotizētām rokām, lidoja apkārt abiem galvenajiem varoņiem. Apvienojot šīs ainas ar moderniem datorgrafikas specefektiem, Kuaronam ir izdevies pārvietot kosmosu ap aktieriem, radot iespaidu, ka lomu atveidotāji paši pārvietojas kosmosā.

"Gravitācijas neesamība ir perfekts veids, kā parādīt nespēju sevi kontrolēt," teica Buloka.

Atgādināsim, ka, lai arī filmas pirmizrāde būs 4. oktobrī, Latvijā šo filmu būs iespējams noskatīties jau 2. oktobrī, īpaša seansa laikā. Ja arī tu vēlies būt viens no pirmajiem, kas izbaudīs mikrogravitāciju, sēžot gravitācijas spēka ietekmes zonā, nekavējies, iegādājies biļetes jau tagad.

collectSPACE