Valentīna Tereškova - pirmās misijas emblēmas valkātāja

Publicēts: 17.06.2013

Valentīna Tereškova pirms 50 gadiem, 1963. gada 16. jūnijā, ar kosmosa kuģi Vostok 6 kļuva par pirmo sievieti kosmosā. Tomēr tas nebija vienīgais devums, kuru viņa ir atstājusi kosmosa izpētes vēsturē. Izrādās, ka šī bija pirmā kosmiskā misija, kur uz apģērba bija uzšūta emblēma. To veiksmīgi apslēpa oranžais skafandrs. Pusgadsimtu vēlāk Luks van den Abēlens to iznesa gaismā un sadarbībā ar kompāniju SpacePatches.nl radīja brīvi nopērkamas kopijas.

Valentīnai Tereškovai bija 25 gadi, kad viņu, tekstilrūpnīcas strādnieci, kuras hobijs bija lekšana ar izpletni, 1962. gadā kopā ar četrām citām sievietām uzaicināja pievienoties Padomju Savienības kosmonautu pulkam. Gadu vēlāk viņa lidoja pirmo un pēdējo reizi.

Vostok 6 lidojums ilga tikai 3 dienas. Vienlaicīgi orbītā atradās arī Vostok 5, kurā lidoja Valērijs Bikovskis. Misijas ietvaros notika abu kosmosa kuģu satuvošanās līdz 5 kilometru attālumam. Abi piloti tobrīd sazinājās ar radio starpniecību.

Valentīna Tereškova, kuras atpazīšanas identifikācijas kods bija "Kaija" (Чайка, Seagull), 48 reizes apriņķoja apkārt Zemei un 1963. gada 19. jūnijā nolaidās atpakaļ uz planētas. Tāpat kā Jurijam Gagarinam un citiem pirms viņas lidojušajiem kosmonautiem arī Tereškovai vajadzēja katapultēties lidojuma beigās un nolaisties uz Zemi ar izpletni.

Pagāja gandrīz 20 gadi līdz kosmosā devās nākamā sieviete. 1982. gadā lidoja Svetlana Savickaja, bet aptuveni gadu vēlāk, 1983. gada 18. jūnijā, kosmosā devās pirmā ASV astronaute - Sallija Raida. Kopš Valentīnas Tereškovas lidojuma kosmosā ir pabijušas 56 sievietes (534 cilvēki kopumā). Šobrīd orbītā ap Zemi atrodas divas sievietes - Kārena Nīberga (ASV) un Vanga Japinga (Ķīna).

Kad 1963. gada 16. jūnijā Valnetīna Tereškova ieradās starta laukumā, viņai bija mugurā tipisks kosmonauta-vīrieša skafandrs, kurš bija pielāgots sievietes ķermeņa īpatnībām. SK-2 bija sašaurināta plecu daļa, paplatināta gurnu daļa un samazināta kakla atvere. Oranžo skafandru nerotāja uzšuves, ne vārdi, ne misijas emblēmas. Vienīgie burti (CCCP) bija uz ķiveres.

Zem šī ārējā slāņa slēpās temperatūru regulējošais slānis debesu zilā krāsā. Uz kreisā pleca bija izšūta liela emblēma. Tā bija pirmā reize, kad kosmiskajai misijai bija piešķirta emblēma.

"Zilā temperatūru regulējošā apģērba kreisajā pusē bija uzšūta tumši zila emblēma, kuru bija sagatavojušas Zvezda skafandra izpētes departamenta sievietes," 2007. gadā iznākušajā grāmatā "Into That Silent Sea: Trailblazers of the Space Era" rakstīja Kolinss Bērdžess un Frensiss Frenčs. "Uz zeltainu saulstaru fona bija redzama neliela, sniegbalta dūja, kura turēja knābī olīvu zaru. Zem dūjas ar sarkaniem burtiem bija izšūts uzraksts CCCP."

Pirms Tereškovas lidojuma tika izgatavotas dažas emblēmas. Viena rotāja lidojumam paredzēto apģērbu, bet divas pārējās - treniņos izmantoto un rezerves apģērbu.

Ilgu laiku šo emblēmu varēja aplūkot tikai uz oriģinālajiem tērpiem. Tereškovas temperatūru regulējošais apģērbs ir izstādīts kompānijas Zvezda muzejā ārpus Maskavas. Rezerves tērps atrodas šī paša muzeja noliktavā. Savukārt apmācībās izmantotais apģērbs ir apskatāms Žukovska Aviācijas un kosmonautikas muzejā Maskavā.

Kā pastāstīja Nīderlandes mākslinieks Luks van den Abēlens, radīt pirmās kosmiskās misijas emblēmas kopijas viņu pamudinājušas oriģinālā tērpa fotogrāfijas.

"Es vēlējos radīt repliku kopš brīža, kad pirms vairāk nekā 10 gadiem ieraudzīju emblēmas fotogrāfijas," pastāstīja van den Abēlens. "Tuvplāni, precīza emblēmas forma un izmēri tobrīd nebija zināmi, tādēļ es to nevarēju paveikt."

Tuvojoties Vostok 6 lidojuma 50. gadadienai, van den Abēlens sameklēja labākus oriģinālās emblēmas attēlus. Viņš kontaktējās ar SpacePatches.nl, lai iegūtu nepieciešamās atļaujas un izmērus no Zvezda.
 Šī kompānija nu jau vairākus gadus sadarbojas ar Krievijas Federācijas kosmosa aģentūru, veidojot izšūtās emblēmas Soyuz misijām, kas dodas uz Starptautisko kosmisko staciju. Arī van den Abēlens ir piedalījies vairāku Starptautiskās kosmiskās stacijas misiju emblēmu radīšanā.

Van den Abēlena un kompānijas Spacepatches.nl sadarbības rezultātā ir radītas Tereškovas lidojuma emblēmas replikas oriģinālā izmērā un arī uz pusi mazākas nekā oriģināls.

"Tā kā oriģināls bija visai liela izmēra, mēs nolēmām radīt arī mazāku suvenīru versiju," teica van den Abēlens, kurš uzskata, ka mazākā versija būs daudz populārāka.

"Es nesaprotu, kādēļ replika netika izveidota agrāk," brīnījās van den Abēlens. "Pēdējo gadu laikā Krievijas kompānijas sāka ražot nelielā skaitā kosmisko misiju emblēmas komerciāliem mērķiem, bet Tereškovas tur neparādījās."

Ja arī tu vēlies ar balto miera dūju papildināt savu emblēmu kolekciju, ieskaties Spacepatches.nl, kur, kā sola, jau drīzumā būs pieejama informācija par pasūtīšanas iespējām.

collectSPACE

1. Marija Poika'ne tieši 18.06.2013 domāja šādi:

..l'oti nee'rti lietojams...

2. Redaktors tieši 18.06.2013 domāja šādi:

Ja konkrētāk?

3. Nelabojams tieši 19.06.2013 domāja šādi:

Nu nav gan neērti, tikai savādāk - piekrītu, mazdrusciņ bij jāieslēdzas jaunā izskata loģikā, bet nav ne par matu sliktāk. Ja pat ne labāk.

4. cydonia tieši 1.07.2013 domāja šādi:

Edita Piekha par Tereškovu