Sers Patriks Mūrs (1923 - 2012)

Publicēts: 10.12.2012

2012. gada 9. decembrī mūžībā aizgāja viens no dižākajiem 20. gadsimta cilvēkiem, kurš ar savu aizrautību ir iedvesmojis miljoniem cilvēku. 89. gadu vecumā mira sers Patriks Mūrs.

Patriks Mūrs piedzima 1923. gada 4. martā. Viņa mīlestība uz astronomiju aizsākās jau sešu gadu vecumā un šī bērnišķīgā zinātkāre pārauga aizrautībā dzīves garumā, iedvesmojot miljoniem cilvēku visā pasaulē lūkoties zvaigznēs.

Veselības problēmas piespieda jauno Mūru mācīties mājās un viņš kļuva par aizrautīgu grāmatu "tārpu". Izlasījis mātes dāvināto Džordža F. Čembersa grāmatu "Stāsts pat Saules sistēmu", Mūrs "saslima" ar astronomiju. Jau pavisam drīz viņš publicēja pirmos Mēness virsmas aprakstus, veicot novērojumus ar savu pirmo 3 collu teleskopu.

Otrā pasaules kara laikā Mūrs ieradās Kembridžā, sameloja par savu vecumu un pievienojās Karaliskajiem Gaisa spēkiem. Kara laikā pieredzētais, kā arī personiskā traģēdija, kad uzlidojuma laikā gāja bojā viņa līgava, pārvērta Mūru par dedzīgu kara pretinieku. Mūrs tā arī nekad neapprecējās.

Pēc kara viņš atgriezās savās mājās. Dārzā uzbūvējis teleskopu, Mūrs veica Mēness novērojumus. Viņa veidotās Mēness kartes bija tik detalizētas, ka NASA tās izmantoja, gatavojoties Mēness nolaišanās misijām.

Arvien pieaugošā sabiedrības interese par ārpuszemes "mistērijām" veicināja jauna raidījuma izveidošanu BBC paspārnē. Patriks Mūrs kļuva par šī raidījuma vadītāju. Interesanti, ka sākotnēji tika plānots, ka raidījums "Zvaiģžņu karte" (Starmap) ilgs trīs mēnešus.

Pirmais raidījums tika pārraidīts 1957. gada 24. aprīlī, sešus mēnešus pirms Sputnik starta.

"Es domāju, ka raidījums ilgs tikai dažus mēnešus," reiz teica Patriks Mūrs.

Atklājumi astronomijas nozarē sāka birt kā no pārpilnības raga. Raidījums "ieilga". Līdz pat pēdējiem savas dzīves mirkļiem sers Patriks Mūrs vadīja populārzinātnisko programmu "Debesis naktī" (The Sky at Night). Visā savā darba mūžā Mūrs nepiedalījās tikai vienā raidījumā.

1959. gadā Patriks Mūrs kļuva par Armāgas planetārija direktoru un šajā postenī pavadīja deviņus gadus. Pēc aptuveni 10 gadiem viņš bija viens no BBC komandas, kas komentēja vēsturisko Apollo 11 komandas nolaišanos uz Mēness.

Pateicībā par viņa entuziasmu un sasniegumiem zinātnes popularizēšanā 2001. gadā Patriks Mūrs tika iecelts bruņinieku kārtā.

Astronomija nebija vienīgā Mūra aizraušanās. Viņš bija arī liels mūzikas cienītājs. Mūrs ne tikai pašmācības ceļā bija apguvis dažādus instrumentus, bet arī komponēja skaņdarbus. Kā viena no interesantākajām "mūziķa" karjeras epizodēm jāpiemin saspēle ar Albertu Einšteinu, kurš Mūra klavierspēli pavadīja uz vijoles.

Sava mūža laikā Patriks Mūrs ir sarakstījis vairāk nekā 70 grāmatas, no kurām lielākā daļa ir "gājušas cauri" 1908. gada rakstāmmašīnai.

Lai arī Mūra darbs un ikdiena bija gandrīz vai nemitīga saskarsme ar astronomiju un zinātni, viņš to dēvēja par hobiju.

"Astronomija ir attīstījusies pa sarežģītiem ceļiem, bet tādi cilvēki kā Patriks Mūrs ir palīdzējuši vienkāršajiem cilvēkiem apjaust Visuma varenību," 2009. gada intervijā pastāstīja Apollo 11 misijas pilots Bazs Aldrins.

Arī StarSpace komandai ir bijis tas gods sastap Patriku Mūru un dzirdēt viņa humora pilno un aizrautīgo stāstījumu. Nav ne mazāko šaubu, ka, pateicoties tieši Mūra "dzirkstelei", daudzi jaunieši angliski runājošajā un saprotošajā pasaulē ir savijuši savu dzīves ceļu ar zinātni.

Lai arī mēs visi esam mirstīgi, dažām personībām nav vajadzīgi mauzoleji un pieminekļi, lai viņus saglabātu mūžīgā piemiņā, jo darbi un mantojums nākamo paaudžu veidošanā ir iespaidīgāks par materiālajiem pieminekļiem.

Paldies Patrikam Mūram un viņam līdzīgiem cilvēkiem par entuziasma izplatīšanu un zinātnes veicināšanu!

Materiāli no BBC, Wikipedia u.c.