Konstantīns Feoktistovs (1926-2009)

Publicēts: 23.11.2009

2009. gada 21. novembrī mira Konstantīns Feoktistovs, kurš ir ne tikai pirmās kosmosā pabijušās trīs cilvēku apkalpes biedrs, kas lidojis ar kosmosa kuģi, kuru pats palīdzējis radīt, bet arī pirmais zinātnieks kosmosā.

Feoktistovs piedzima 1926. gada 7. februārī Voroņežā. Jau kopš mazām dienām viņu interesēja astronomija. 1942. gadā 16 gadu vecumā viņu saņēma gūstā vācu fašistiskās armijas kareivji. Viņu kopā ar daudziem citiem aizveda uz nošaušanu. Laimīgas sagadīšanās dēļ, Feoktistovs izrādījās ievainots ne pārāk bīstami un izdzīvoja. Pēc ievainojuma sadzīšanas Feoktistovs iestājās Baumana augstākajā tehniskās izglītības skolā, kuru absolvēja 1949. gadā, kļūstot par inženieri. Jau 1955. gadā viņš pievienojās Koroļova vadītajai OKB-1 komandai, kur piedalījās Sputnik un vēlāk arī citu kosmosa kuģu izstrādē.

Interesanti, ka Feoktistovs ir vienīgais kosmonauts, kas nav bijis Komunistiskās partijas biedrs.

Feoktistovs ir lidojis tikai vienreiz - 1964. gada 12. oktobrī ar PSRS kosmosa kuģi Voskhod-1. Tā bija vienas dienas misija, lai pārbaudītu kosmosa kuģa dizainu, veiktu biomedicīniskos eksperimentus un pētītu, kā vairāku cilvēku komanda var sadarboties kosmosā.

Ar Voskhod-1 lidoja Feoktistovs, kurš bija pirmais zinātnieks kosmosā, Boriss Jegorovs - pirmais ārsts kosmosā un Vladimirs Komarovs, kurš vēlāk kļuva par pirmo cilvēku, kas lidojis divas reizes, un, par nožēlu, arī pirmais cilvēks, kurš aizgāja bojā lidojuma laikā.

Voskhod-1 ir jāatzīmē arī kā tā laika augstuma rekordists, sasniedzot 336 kilometru orbītu. Tas bija arī pirmais lidojums, kurā netika lietoti skafandri.

Sākotnēji Vostok tipa kosmosa kuģi nebija paredzēti vairāku cilvēku apkalpei. Feoktistovs, kurš strādāja pie šī kuģa izstrādes, uzskatīja, ka tas nav droši. Tomēr zinātnieks atteicās no savas pārliecības, kad Sergejs Koraļovs piedāvāja Feoktistovam pašam kļūt par trešo apkalpes locekli.

"Tas bija ļoti vilinošs piedāvājums," vēlāk atcerējās Feoktistovs. "Dažas dienas vēlāk mums jau bija gatavas skices un idejas tika akceptētas."

Skafandru un katapultējamo krēslu izņemšanai bija pavisam vienkāršs iemesls - savādāk trīs cilvēki kosmosa kuģī nebūtu ietilpuši. Par laimi, Voskhod-1 lidojums noritēja bez vajadzības izmantot skafandrus un katapultējamos krēslus.

Pēc lidojuma Feoktistovs turpināja darbu, izstrādājot PSRS kosmosa kuģus, tai skaitā piedaloties arī Soyuz tipa kuģa izstrādē. Feoktistovs vēlējās lidot arī ar Soyuz modeli, bet Nikolajs Kamaņins, kurš tobrīd atbildēja par kosmonautu sagatavošanu, secināja, ka Feoktistova fiziskā sagatavotība neatbilst pilota standartiem.

Pēc tam Feoktistovs aktīvi pievērsās kosmisko staciju un Mēness programmas idejai. Viņš piedalījās Salyut stacijas izstrādē, cerot, ka viņam tomēr ļaus lidot. Tomēr tika atteikts atkal un atkal, līdz 1980. gadā viņš tika nozīmēts par Soyuz T-3 misijas un Salyut 6 13. ekspedīcijas locekli. Neveiksmes neatstājās. Dažas dienas pirms starta Feoktistovu atstādināja medicīnisku problēmu dēļ.

"Voskhod man atvēra durvis uz kosmosu," intervijā stāstīja Feoktistovs. "Un es cerēju vēlreiz iziet cauri šīm durvīm nopietnākā un garākā lidojumā. Dzīvei bija citi plāni, attiecībā uz mani."

collectSPACE