Edoardo Amaldi lidos!

Publicēts: 22.03.2010

Edoardo Amaldi bija viens no vadošajiem zinātniekiem Itālijā 20. gadsimtā. Viņš nodarbojās ar eksperimentālo fiziku. 1930tajos gados kopā ar Enriko Fermī viņš atklāja lēnos neitronus, kas noveda pie kodolreaktoru izstrādes nākotnē. Viņš pētīja kodolfizikas, kosmiskā starojuma un daļiņu fizikas jautājumus. 1970tajos gados Amaldi kļuva par gravitācijas viļņu meklēšanas pionieri.

"Viņš sāka strādāt kodolfizikas jomā kopā ar Enriko Fermī, veica daudzus atklājumus kosmiskā starojuma izpētē un daļiņu fizikas nozarē. Viņš ir etalons kodolzinātnē ikvienam Itālijas zinātniekam," teica Itālijas kosmosa aģentūras prezidents Enriko Sadžesse.

Tieši Itālijas kosmosa aģentūra izvirzīja nosaukt nu jau mirušā zinātnieka vārdā trešo Eiropas kosmosa aģentūras automatizēto kravas kuģi ATV.

Pēc veiksmīgā ATV-1 jeb Žila Verna lidojuma jau šogad startēs ATV-2, kas ir nosaukts Johana Keplera vārdā. Trešais kravas kuģis nu jau kļuvis par Edoardo Amaldi vārda nesēju.

Eiropas kosmosa aģentūras pirmais kravas kuģis devās uz Starptautisko kosmisko staciju 2008. gadā, nogādājot turp 4,5 tonnas pārtikas, ūdeni, degvielu un citas mantas. Tas sešus mēnešus kalpoja kā dzinējs, noliktava un papildus telpa. Pēc tam ATV atvienojās no kosmiskās stacijas un sadega Zemes atmosfērā virs Klusā okeāna dienvidu daļas.

Tā kā Itālija ir viena no Eiropas kosmosa aģentūras valstīm, tad ATV nosaukšana Edoardo Amaldi vārdā nav tikai slavena zinātnieka godināšana, bet arī pateicība Itālijas kosmosa aģentūrai par ieguldīto darbu.

Tiek plānots, ka ATV tiks pārveidots, lai modulis varētu atgriezties atpakaļ uz Zemi, nogādājot kravu un eksperimentus. Vēl tālākā nākotnē šo kosmosa kuģi varētu pielāgot astronautu transportēšanai, kompleksu infrastruktūru veidošanai un automatizētu paraugu iegūšanas misiju nodrošināšanai.