2013. gada Nobela prēmiju fizikā iegūst Higss un Englērs

Publicēts: 8.10.2013

2013. gada Nobela prēmija fizikā piešķirta beļģu fiziķim Fransuā Englēram un britu fiziķim Pīteram Higsam, kuri neatkarīgi viens no otra izstrādāja teoriju par to, kā Visuma sastāvdaļas ieguvušas masu, veidojot Visumu, kādu mēs to pazīstam. Higsa un Eglēra izstrādātā koncepcija tika apstiprināta, kad CERN eksperimentu rezultātā ir izdevies atklāt daļiņu, kas atbilst Higsa prognozētajai.

"Es esmu saviļņots, saņemot šo balvu un pateicos Karaliskajai Zviedrijas Akadēmijai," rakstīja 84. gadus vecais Higss Edinburgas universitātes publiskotajā paziņojumā. "Es ceru, ka fundamentālās zinātnes pagodināšana palīdzēs vērst uzmanību uz to, cik vērtīga ir debesu izpēte."

"Protams, esmu laimīgs," reportieriem apstiprināja 80. gadus vecais Englērs, piebilstot, ka ir pateicīgs visiem, kas palīdzējuši pētījumos.

Kad Englēram vaicāja, vai viņš, pirms 50 gadiem uzsākot pētījumus, varēja iedomāties, ka par tiem saņems Nobela prēmiju, zinātnieks atbildēja, ka nē.

"Jūs nestrādājat ar domu, lai saņemtu Nobela prēmiju," piebilda Englērs. "Tomēr mums bija nojausma, ka mēs darām kaut ko svarīgu, kaut ko tādu, ko vēlāk izmantos citi zinātnieki."

Englērs un Higss 1960. gados teoretizēja, ka pastāv daļiņa, kura ir atbildīga par masas eksistenci Visumā. Vajadzēja daudzas desmitgades līdz 2012. gada jūlijā CERN zinātniekiem izdevās "notvert" agrāk nezināmu daļiņu, kura atbilda prognozētajiem Higsa daļiņas parametriem.

"Es priecājos, ka šogad Nobela prēmiju saņem daļiņu fiziķi," teica CERN ģenerāldirektors Rolfs Heiers.

University of the Witwatersrand