izdomāju ka katapultai jābūt Elektriskajai ar motora tipu " moving magnet linear motor" jeb latviski kustīgā magnēta U sliedes tipa elektromotoram.
reku bilde

- movemag2.jpg (25.8 KiB) Viewed 15838 times
un ja sliede ir veidota no elektro magnētu pinumiem ta skaidrs ka magnētiem vaidzētu būt piestiprinātiem pie raketes 1 pakāpesdegvielas tanka sienas visā tās garumā. un kādeļ tieši šāds motors, un šāda kombinācija ?
galvenais iemesls ir paātrinājums kādu tas magnēt motors spēj sniegt un ja tur izmanto Neodymium Iron Boron (NdFeB) magnētu tad pēc šitā resursa
http://www.enduratec.com/papers/revolutionary.html kur čotkāk ir shematiski uzimēts motors reku bilde.

- moving-magnet-motor.gif (10.15 KiB) Viewed 15838 times
tas magnēts iekš U sliedes spēj kustēties ar 150 g (jeb 1500 m/s/s) lielu paātrinājumu, un faktiski tas nozīmē ka 1 kg smags magnēts spēj noturēt virs sevis 149kg smagu kravu, (stacionāri uz pilnu jaudu) un tākā mums vaidzētu 30-40 m/s/s (kustības kur reālais būtu 4-5G) paātrinājumu lineārāi katapultai ta magnēta masas, jaudas attiecība būtu 1: 30-37.5 kas ir tīri labs parametrs elektro dzinējam, ja ņemtu vēl mazāku paātrinājumu 10 m/s/s +10m/s/s= 20m/s/s ta tas cipars būtu gandrīz kā rakeš motoriem 1:75 un tas nozīmē ka neko daudz massu šāds super jaudīgs elektro magnēt motors neaizņems, un to varētu integrēt rakeš degvielas tanka struktūrā, kā patstāvīgu objektu, kas pēc palaišanas lidotu līdzi.
un šādā magnēt kombinācijā pozitīvs ir tas moments ka uz raketes korpusu atradīsies tikai pliki magnēti, bez jebkādām elektronikām, utt.. ierīcēm, proti tas ļoti novienkāršo, un nesarežģi kopējo kuģa sarežģitības pakāpi. visa elektronika atradīsies paātrinātāj sliedē,
runājot par magnētu cenu priekš Falcon 1 smaguma raketes, ta ja magnēta massa ir 1:30 no kopējās rakeš massas ta 27.6ton / 30 = 920kg un ja 1kg magnēta maksā 40$ ta magnētu cena būs 36800 $

nav nemaz tik daudz vai ne ! un pārējā cena, kā sliedes cena varētu būt tik pat dārga kā rakeš magnēts pēc garuma izmēra, un ja F1 ir 21m gara rakete, ta iedomājamies ka 1 pakāpe ir 14m gara, un tur var uzlikt kādus 12m garu magnēt motoru rindu, ta 12m gara magnēt sliede maksās tik pat cik parastie magnēti, jo tie magnēti ir 40x dārgāki nekā ekvivalenti elektro magnēti, bet tikai 10x stiprāki, līdz ar to viņu dārgums sanāk 4x lielāks nekā ekvivalenta stipruma elektro magnētiem, un tas nozīmētu ka cena par tik pat garu sliedi varētu būt tāda kā maksā paši magnēti, un līdz ar to ja 12m sliede maksā 36.8 tukstoš $ ta 125m gara sliede maksās 383 tukstoš $

nu ja tai cenai pieskaita klāt 138 MJ jaudīgu kapacitātor banku 229 tukstot $ ta kopā sanāk ap 0.61 milj $ par lineāro katapult motoru 125m garu priekš F1 raketes.
un tai cenai 0.61 milj vaig vēl pielikt klāt paša torņa 125-137m gara (125m+12m motora izmers) un tornis varētu būt trošu balstīts radio masta tornis, tie nav pārāk dārgi pāris miljonu robežās. faktiski visa infrastruktūras pašizmaksa sanāktu cenā kas ir zemāka par pašu F1 raketes cenu, vai tajā cenā ap 7-10milj. man liekās ka tas ir tīri pieņemami.
un varētu tālāk parunāt par to ko tad dotu šāds 100 m/s iedzīšanas tornis, un lai cik dīvaini tas neliktos dod viņš ļoti daudz, proti ja apskatās kāda tagat izskatītos Falcon 1 raketes modernizētā, ar magnētiem apliktā 1 rakeš pakāpe, tad tajā būtu par 4 tonām mazāk degvielas nekā standart 1 pakāpei un ja 1 pakāpei degvielas masa ir kādas ~18 tonas ta 4 tonas ir 22% 1 pakāpes degvielas ietaupījums, kas nav maz, vai arī 14% raketes kopējās masas samazinājums, tas arī nav maz. un protams uz šīs ietaupītās massas rēķna mēs tad varam pievienot 1 tonu katapultas magnētu, tad no 4 tonu ietaupījuma paliek pāri 3 tonas.
atlikušās Bonusa liekās 3 tonas varētu izmantot atpakaļ lidošanas tehnologiju uzstādišanai, lai dabūtu īstu Fly back 1 rakeš pakāpi, un to varētu izdarīt ar 2 mazu reaktīvo TuboJet dzinēju uzstādišanu, kas kopā svērtu 1 tonu, jo turboJet T/w ir 6-9:1 tākā 1 tonu smagi dzinēji varētu vertikāli nosēdināt 8 tonu smagu tukšu 1 rakeš pakāpi, un pāri paliek vēl 2 tonas un noteikti kāda 1 tona aizies vispārējai pakāpes struktūras nostiprināšanai + turbodzinēju stiprinājumiem, iespējam kādi airodinamikas elementi, un 1 tona būs atpakaļ lidošanas degviela RP-1 priekš turbodzinējiem, jo atpakaļ lidotu kā lidmašina ar turbo dzinējiem, jo esam reāli ar rakeš dzinējiem nekur tālu aizlidot nevar, un lidot tur vaidzēs kādus 100km līdz starta vietai atpakaļ vismaz, daļu varēs noplanēt bet daļa būs jālido, tādeļ arī spaceX plāns par daudzkārt izmantojamu atpakaļ lidojošu rakeš pakāpi ir tāds nereāls, jo atpakaļ ar rakeš dzinējiem atlidot īsti nevar, bet ja uzliek reaktīvos dzinējus ta šāda opcija būtu tīri reāla. un pats galvenais šeit ir tas ka šī elektriskā katapulta atbrīvo šo te raketes degvielas massu, ko var iegrūst tādās tehnologijās, vismaz 1 rakeš pakāpi var pataisīt par hibrīd rakeš lidmašinu, kas vertikāli paceļās un vertikāli nolaižās, var iet tālāk un padomāt par horizontālu nolaišanos, kautvai ar ļoti lielu ātrumu kā konkorde virsskaņas lidmašina sedās, vai kā plāno Skylone sedināt jo spārnu izmēri ta būtu ļoti mazi, jo nov vietas kur izplesties.
Un vispār šāda elektriskā katapulta varētu ikdienā tikt izmantota speciāl taisītām lidmašinām to katapultēšania, jo ieguvumi no lidmašinu iedzīšanas vertikālā veidā ir ļoti lieli, proti:
- tiek samazināti lidmašinas dzinēja izmēri, proti vaidzēs mazākus reaktīvos dzinējus.
- samazinās lidmašinas spārnu izmēri, jo faktiski tie lielie spārni vaidzīgi maziem lidošanas ātrumiem, un jo lielāks lidošanas ātrums jo mazāki var būt spārni.
- būtiski mazāka izmēra nolaišanās riteņi, jo nosēdīsies daudz reizes vieglāka lidmašina nekā tā pacelsies gaisā, jo paceļot gaisā lidmašinu nevaidzēs riteņu palīdzību !!! tas ja kas nozīmē kādu 3-4X riteņu massas / skaita kritumu, jo laižās lejā jau 3-4x vieglāka lidmašina, ja salīdzina ar standart, jo būv vieglāki dzinēji + mazāki spārni, un ari lielāka degvielas bāka, kas kopā noved pie tukšmassas būtiska krituma par tiem 3-4X (tas protams ir spekulatīvi, bet +- realitātes rāmjos).
- palielinās lidmašinas Energo effektivitāte, jo lidmašinu ne tikai iedzes ar augsti energo effektīvu elektro dzinēju, bet arī krītās tā strukturālā masa (mazāki spārni, dzinējs, nosešānās riteņi) kas nozīmē to ka uz 1 pasažieru tiks patērēts mazāk energijas līdz ar to biļetes cenai vaīdzētu būt pārdesmit % zemākai.
- vertikāls starta paātrinātājs palielinās Lidlauku lidmašinu skrejceļu noslodzi, proti šajā scenārijā, skrejceļu skaits būtiski samazinās, jo skrejceļus vaig tikai nosešanai, nevis kā tagat izlidošanai, līdz ar to vainu 2x mazāk skrejceļu vai arī 2x lielāka lidmašinu kustības intensitāte pa esošiem skrejceļiem, jo katapultējot lidmašinas vertikāli tās nestāvēs ceļā tām lidmašinām kas sežās pa skrejceļu, un domāju ka tas ir skaidrs ka elektro katapulta ir augst ražiga ierīce ar miljons starta cikliem (bezkontakt magnētiskiem motori iet ļoti, ļoti ilgi) un viss ko vaig ir mehānismu kas tās lidmašinas ātri ielādē katapultā, sava veida starta konvejieri.
- un pēdējais moments, tāds ka katapulta varētu dubultot lidmašinu izmērus, jeb parvadājamo cilvēk/ pasažier skatitu izmantojot esošos dzinējus, un tehnologijas, proti ja lidmašinas nomet savu pašmasu kādas 2x, un samazinās to dzinēju jauda arī 2x tad kur problēma ar esošo industriālo bāzi uztaisīt 2x smagākas kravnesības lidmašinu, proti Airbus A800 vietā A1700 !! (tagat airbus A800 1 klases max sedvietu skatis ir 853, tātad ja to dubult ta A17600 butu 1700 sedvietu). un pie tam nevaidzēs pārbūvēt lidlauku skrejceļus, jo katapultējamām lidmašinām sparni būv mazāki, tās būs šaurākas un vieglākas, tākā visa infrastruktūra derēs, šis ļoti būtisks moments aviācijai, jo izmēri lidmašīnām diez vai kāps neieguldot fantastiskas investīcijas, un ir jau sen sasniegts Energo effektivātes limits lidojumiem, lai ietu tālāk uzlabotu vēl energo efektivītāti vaig jaunus piegājienus, jo inkrementāla esošo tehnologiju uzlabošana ness ar vien mazāku un mazāku atdevi, tākā rakeš nozarē ir tupiks, ta arī te ir tupiks, un vertikala elektro katapulta lidmašinām dos ļoti lielu % effektivitātes pieauguma lēcienu, + tas dod arī kosmosa industrijai nenormālu Progressu, un sapni par lidojošu hibrīd lidmašin/raketes pirmo rakeš pakāpi, kas spēj lidot arī atpakaļ un tikt izmantota tukstošiem reižu, nopietni samazinot LEO transport cenu.