Intars wrote:Tapat tava domašana ir novecojusi, jo jaattīsta ir SKYLON projects kurš ari bus nakotnē doinējošais vai arī kaut kas tamlīdzīgs.
Tas ka novecojuši ir šie vienkāršie koncepti kā uzkāpt augstāk kalnā pie ekvadora, lai samazinātu Delta-V, + nedaudz iestumt, ta tas tā patiešām ir, jo pirmās idejas jau ir vairāk kā pus gadsimtu vecas, kas radās pašā rakeš LEO industrijas sakumā, jo tad cilvēki redzēja problēmu un megināja to risināt ar tā laika tehnologijām, un iespējām un risinājumus patiešām atrada, bet parēķinot matemātiski lielos infrastruktūras izdevumus secināja ka lai tādus Mega infrastruktūras projektus atplenītu vaidzētu ļoti lielu rakeš lidojumu skaitu, kas protams tajā laikā nebīj reāli, jo nebīj vajadzības, tirgus tapēc letāk sanāca vienkāršā rakete.
runājot par šāda Stila Skylone projektiem ta man tas vairāk atgādina populāro filmu, grāmatu, mediju radīto vīzīju par nākonti ka kosmosa kuģi būs līdzīgi lidmašinām un ar vienu kuģi varēs lidot turp, šurp kā tas ir daudzos populāros zinātniskos serjālos, filmās. diemžēl realitātē tādi dizaini nekam neder, daudzi kritiski skatās uz to Skylone konceptu, proti nevis to tehnologiju ko tur tagat taisa kā Sabre dzinēju, bet pašu ideju par SSTO kuģi, kur diez vai tas dienas gaismu ieraudzīs, bet dzinējs teorētiski varētu sanākt, un varētu atrast savu unikālo pielietojumu cita tipa lidaparātos, tur šaubu nav, bet pirms tam tas dzinējs vēl ir jāuztaisa, jāiztestē, kur pagaidām nekas no tā vissa nav paveikts, tas ir skaists koncepts uz papīra.
runājot par šādiem skaistiem konceptiem ta Space Shattle savā laikā arī bīj plānots kā ļoti lēts daudzkārt izmantojams kuģis, kura missija bīj nolaist cenu virs >~100X diemžēl dzīvē realitāte izrādījās citādāka, un ne tikai netika sasniegta ļoti zemā cena, zemais tehniskās apkopes, pārbaudes laiks, bet izrādījās glūži pretēji, cena uzauga debesīs, un katra servisa apkope menešiem ilga, laik ietilpīga, faktiski totāla izgāšanās, un projektu vaidzēja izbeigt jau pēc pirmiem lidojumiem + 2 kuģi uzsprāga nogalinot astronautus, tākā īsts neveiksmes stāsts. un kā parasti Amerikāņi ietiepās un negribēja atzīt savas kļūdas/ sakāvi un turpināja naudu dedzināt bezjēgā, kur pa to laiku krievi laida augšā kosmosā vecās labās Sojuz raketes pa lēto un to dara vēl jo projām, jo nekā letāka labāka pašlaik diemžēl nav.
un tas ka pašlaik diemžēl nekā labāka par vecu veco tehnolgisko sojuz nekā labāka nav arī apstiprina to ka diezvai nāktone kautkas lētāks labāks būs, jo nevisās jomās ir iespējama tāda mēroga attīstība kā datoru IT jomā, kur katrus divus gadus tranzistori dubultojās, laigan tur arī vismaz ikdienas dator lietotāju vidū tai CPu jaudai vairs nav nekāda jēga, jo nevienam nevaig ikdienas lietošanai super duper lieljaudas datoru, bet gan pretēji, vaig jaudu tikai tik daudz lai varētu paskatīties filmas, padrbināt standart biroja programmatūru, vēl kādas citas progas, un pats galvenais lai dators ēstu maz ekeltrību, jo ir taupības mānija, jeb energo effektivitātes kults, mode.
rakeš industrijā būs tas pats, no pašreizējās ideologijas kur dominēja super duper high tech raketes, ar LH2/LOX augsta ISP dzinējiem, līdz vājprātam uztjūnētas atvieglinātas pēdējo tech sasniegumu salādētas raketes, nevienam vairs nav vajadzīgas.
ko nākotnē vaidzēs ?
lūk vaidzēs Raketi kas patērē 1/3 mazāk energijas kravas nogādei LEO, + daudzkārt izmantojamu vismaz 1000X bez jebkāda nopietna servisa, dzinēja maiņas, un tehniskās apkopes.
vai to var izdarīt ar tiem SUper duper dzinējiem kas iet uz jebkādu metālu/ kompozīt matrēalu izturības robežas ??
Nē nevar, jo ja grib dzinēju kas ies 1000X diemžēl ir jānolaiž lejā dzinēja tempertūra, līdz apmēram tādai kāda ir standart gāzes turbīnās, ap zem <2000C
proti ar tādu Max tempertūru jau var uzkonstruēt dzinēju kas strādās tukstošiem stundu, nevis kā tagat darba mūžš 5 minūtes Max, un pat Spaceshattle dzinēja darba mūžš pēc netā atrodās info bīj 55 starti ar kopējo darbības laiku līdz 7.5 stundām, tākā uztaisīt dzinēju kas varētu noiet 1000 stundas, ar pāris tukstots starēšanas reizēm ir pavisam cita lieta, un tur nav citu variantu kā laist lejā dzinēja ISP, un iekšējo tempertūru.
savkārt ja laiž lejā dzinēja ISP tas nozīmē ka līdz orbītai startējot no jūras līmeņa ar 0m/2 ātrumu tikt nevar. !! lūk tā, un kas ta intresanti atliek ?
pa lielam nekas daudz neatliek, lidmašinas atkrīt, jo pārāk smagas, dārgas, mazjaudīgas un tā ir arī problēma ar visām citām tehnologijas, kur nav ne jaudas, ne cenas izdevīguma. faktiski ir tupiks.
Faktiski tajā Skylone Sabre dzinēja iekšējā tempertūra būs krietni zemāka pirmajā lidošanas režimā, ka dzinejs dedzinās ūdeņradi ar ienākošo Sašķidrināto gaisu, kur 78% būs slāpeklis tākā tempertūra dzinēja iekšā būs daudz zemāka nekā ejot tīrā rakeš režimā, kas protams palielinās dzinēja darba mūžu. dzinējs protams nebūs sūdīgs,ja izdosies, varētu pat lietot priekš rakeš pirmās pakāpes nākotnē, bet skylone stila SSTO kuģis nerealizēsies. pārāk energo neefektīvs dizains tur ir. + pārāk smags, un velk līdzi orbītā nevaidzīgu kravu/masu kā visus atmosfēras sabre dzinējus,+ lidmašinas spērnus, nolaišanās riteņu mehānismus ir ļoti izšķērdīgs pasākums. tad jau lielākas izredzes ir SpaceX ar savu Falcon 9 Flyback konceptu, vismaz tur jau kautkas strādā, lai arī problēmu tur netrūks.