Kosmisko mušu imunitāte

Publicēts: 27.01.2014

Došanās kosmosā ir drosmīgs piedzīvojums, bet tas noteikti atstās iespaidu uz daudziem taviem dzīves aspektiem. Piemēram, var ciest arī tava imunitāte. Kalifornijas universitātes zinātnieki izpētīja, kā atrašanās kosmosā ir novājinājusi uz vairākkārt izmantojamā kosmosa kuģa Discovery dzimušo Drosophila mušu imunitāti.

Fakts, ka ceļošana kosmosā ietekmē imūno sistēmu, nav nekāds jaunums. Pētījuma vadītāja Debora Kimbrela pastāstīja, ka drozofilu imūnās sistēmas pamati daudzējādā ziņā līdzinās tādu zīdītāju kā cilvēka un peles imūnajai sistēmai. NASA finansētajā pētījumā Kimbrelas vadītā zinātnieku grupa pētīja drozofilu imunitāti dažādos gravitācijas apstākļos - hipergravitācijā un mikrogravitācijā.

Mušu oliņas tika nosūtītas kosmosā ar vairākkārt izmantojamo kosmosa kuģi Discovery 12 dienu ilgā lidojumā. Pēc 10 dienām mušas bija izaugušas par pieaugušiem īpatņiem. Pēc drozofilu atgriešanās uz Zemi, tika pārbaudīta to reakcija uz divām dažādām infekcijām, kur vienas ierosinātājs ir sēnīte, bet otras - baktērijas. Imunitātes sistēmas reakciju sēnīšu infekcijas gadījumā nosaka Toll gēns, bet organisma atbildes reakciju uz bakteriālu infekciju nosaka Imd gēns.

Imd gēna noteiktā atbildes reakcija atbilda gaidītajam, savukārt kosmosā augušajām mušām Toll gēna noteiktā reakcija uz sēnīšu infekciju nefunkcionēja.

Eksperimentos, kas tika veikti uz Zemes, simulējot hipergravitācijas apstākļus centrifūgā, tika konstatēts, ka mušu rezistence pret sēnīšu izraisītām saslimšanām uzlabojās. Savukārt mušām, kurām tika konstatēts yuri gagarin gēns, rezistence bija tāda pati gan normālas gravitācijas, gan hipergravitācijas apstākļos.

Jaunajos kosmosa kuģos, kas paredzēti ilgiem lidojumiem kosmosā,  vajadzētu iekļaut centrifūgas tipa iekārtas, kas uzlabotu ne tikai apkalpes muskuļu un skeleta sistēmas veselību, bet arī atstātu labvēlīgu iespaidu uz imūno sistēmu.

Kimbrela pastāstīja, ka viņai ir divas hipotēzes par to, kā mikrogravitācija ietekmē imūno sistēmu. Pirmkārt, kosmosā augušām mušām bija novērota izteikta to gēnu aktivitāte, kas nosaka atbildes reakciju uz fizioloģisku stresu. Šie gēni nosaka īpašu proteīnu izstrādi, kas saistās ar Toll receptoriem un neļauj korekti aktivēt atbildes reakciju sēnīšu infekcijas gadījumā. Otra iespēja ir, ka mikrogravitācija ietekmē ārpus šūnas esošo olbaltumvielu uzvedību, kas vairāk ietekmē Toll atbildes reakciju.

Zinātnieki plāno turpināt pētījumus, kā mikrogravitācijas laboratoriju izmantojot Starptautisko kosmisko staciju.

University of California