Kombuča kosmosā

Publicēts: 30.07.2015

Kombuča jeb tējas sēne ir dzēriens, kuram tiek piedēvētas brīnumlīdzekļa īpašības. Simbiotiskā baktēriju un sēņu kultūra fermentē saldinātu melno vai zaļo tēju, saražojot saldskābu dzērienu. Tagad šīs baktērijas ir nokļuvušas ārpus Zemes un atrodas Starptautiskajā kosmiskajā stacijā (SKS). Tomēr tējas sēne kosmiskajā stacijā atrodas ne tādēļ, lai astronauti izmēģinātu šī dzēriena nepierādīto medicīnisko efektu, bet gan tādēļ, lai pārbaudītu, cik izturīgas ir šīs gļotainās kolonijas skarbajā kosmiskajā vidē.

Eksperimentos uz Zemes ir noskaidrots, ka šīs daudzšūnu bioplēves ir izturīgas un visticamāk spēj pārciest ceļošanu atklātā kosmosā. Lai pārliecinātos, Kobučas mikroorganismi un citi bioloģiskie paraugi, tika nosūtīti uz SKS, kur tie tagad riņķo apkārt Zemei praktiski atklātā kosmosā.

Agrākajos Eiropas Kosmosa aģentūras (EKA) Expose eksperimentos ir pierādīts, ka vairāki organismi veiksmīgi spēj pārciest atrašanos atklātā kosmosā, piemēram, ķērpji un gauskāji.

2014. gadā EKA uz kosmisko staciju nosūtīja jaunus bioloģiskos paraugus, kuri Expose-R2 konteinerī atradīsies 18 mēnešus. Zinātnieki pārbaudīs, kā šie organismi un to molekulārā struktūra reaģē uz nefiltrētu Saules starojumu, kosmisko starojumu, vakuumu un krasajām temperatūras maiņām.

Kombuča kultūra ir viens no 758 paraugiem, kas sagrupēti četros eksperimentos. Tējas sēnes kultūra ietilpst Biomex eksperimentā.

Tējas sēnes mikroorganismi spēj sevi aizsargāt, izveidojot celulozes struktūru. Bioplēve ir tik bieza, ka to var pamanīt ar aci, lai gan to veido mikroorganismi. Saules sistēmā daudz vieglāk būtu meklēt šādas bioplēves nevis individuālus mikroorganismus.

Interesanti, ka eksperimentos laboratorijās uz Zemes, sajaucot tējas sēnes kultūru ar Mēness putekļu simulāciju, mikroorganismu saražotā celuloze absorbēja Mēness putekļu minerālus. Apvalka aizsargājošās īpašības tikai uzlabojās.

Dzīvība, kādu mēs sastopam uz Zemes, ir veidota no molekulām, kuru sastāvā ietilpst ogleklis. Starp Expose-R2 paraugiem ir arī šādas molekulas. Daudzi organiskie savienojumi, uz kuriem iedarbojas Saules ultravioletais starojums, sadalās, izveidojot jaunas molekulas. Uz Zemes mūs sargā ozona slānis, bet uz planētām, uz kurām nav atmosfēras, uz asteroīdiem un arī Expose-R2 eksperimentā paraugi saņem pilnu Saules starojumu.

Pētījumi laboratorijās uz Zemes atklāj, ka aminoskābes daudz labāk pārcieš atrašanos kosmosā, ja tās ir sajauktas ar metorītu putekļiem. Dažos meteorītos uz Zemes ir konstatētas aminoskābes, kuru izcelsme nav saistīta ar Zemi. Ir visai ticams, ka aminoskābes ir atrodamas gan komētās, gan asteroīdos.

Zinātnieki ar nepacietību gaida Expose-R2 paraugu atgriešanos uz Zemes. Mazliet vēl jāpaciešas, jo tējas sēnes kultūra un pārējie bioloģiskie paraugi uz Zemi tiks nosūtīti nākamgad. Redzēsim, vai Kombuča būs pārcietusi skarbos apstākļus. Varbūt kosmiskā kultūra būs beidzot ieguvusi izslavētās dziedinošās īpašības.