Izturīgākie no izturīgajiem

Publicēts: 26.06.2012

Jūs varat to sasaldēt, atkausēt, izžāvēt, pakļaut radiācijai, bet tā joprojām pastāvēs. Eiropas Kosmosa aģentūras eksperimenti, kas tiek veikti Starptautiskajā kosmiskajā stacijā (SKS) apstiprina teorijas, ka dzīvība varēja ierasties no kosmosa, kā arī palīdz radīt labākus pretiedeguma krēmus.

2008. gadā zinātnieki uz kosmisko staciju nosūtīja čemodāna izmēra eksperimentu Expose-E, kurš bija piepildīts ar organiskām vielām un dzīviem organismiem, lai pārbaudītu to reakciju uz kosmisko vidi.

Kad astronauti dodas izgājienā atklātā kosmosā, tiek izmantoti īpaši aizsargtērpi, kas pasargā trauslo cilvēka organismu no skarbajiem apstākļiem. Baktērijas un citus dzīvos organismus, kas piedalījās eksperimentā, nekas neaizsargāja.

"Mēs iepazīstam dzīvības eksistences robežas," skaidroja Renē Demets no Eiropas Kosmosa aģentūras.

Mūsu planētas atmosfēra veic lielisku darbu, aizsargājot dzīvību no kaitīgā ultravioletā starojuma un uzturot stabilu temperatūru.

Pretstatā apstākļiem uz Zemes, dzīvās dabas pārstāvji kosmosā izbaudīja pilnu Saules starojuma spēku. Zināmā mērā reizēm paraugus izolēja kosmiskā stacija, bet tāpat tiem nācās saskarties ar iespaidīgām temperatūras svārstībām.

Paraugi uz Zemes atgriezās 2009. gadā.

Vieni no izturīgākajiem izrādījās ķērpji. Dažas sugas pēc atgriešanās uz Zemes turpināja augt tā, it kā nekas nebūtu bijis.

"Šie organismi kosmosā ieslīga snaudā, gaidot labākus apstākļus," paskaidroja Demets.

Ķērpji piesaistīja kosmētikas ražotāju uzmanību. Tā kā tie var pārciest pilnu Saules starojumu 18 mēnešus, tad šo organismu labāka izpēte varētu palīdzēt izstrādāt efektīvākus pretiedeguma krēmus.

Dzīvie organismi, kas spēj izdzīvot atklātā kosmosā, atbalsta panspermijas ideju, kad dzīvība varēja izplatīties no planētas uz planētu un, iespējams, pat no sistēmas uz sistēmu.

Šķiet iespējams, ka šādi organismi varēja pārceļot milzīgos attālumus, patveroties uz asteroīdiem. Eiropas Kosmosa aģentūras zinātnieki turpinās pētīt šo intriģējošo ideju, nosūtot uz kosmisko staciju jaunus eksperimentus ar dažādiem paraugiem.

1. cylon tieši 28.06.2012 domāja šādi:

uz manas palodzes, augi ilgaak par menesi parasti neizvelk :D

2. poseidons tieši 2.07.2012 domāja šādi:

cylon - palodzi tālāk no neitronu zvaigznes jāpārvieto ;)