Astronomi jūrā

Publicēts: 18.06.2008

Cik daudz dzīvniekus-astronomus jūs ziniet? Bites, kas orientējas pēc Zemes magnētiskā lauka. Putni, kas pēc Saules novietojuma spēj atrast ceļu uz ligzu. Ko mēs zinām par dzīvniekiem jūrās? Vai viņi ir draugos ar astronomiju? Izrādās, ka visparastākie roņi ir ļoti labi astronomi un zvaigžņotās debess pazinēji, kas spēj atpazīt zvaigznes un pēc tām orientēties.

Orientēšanās pēc zvaigznēm un zvaigznājiem ir ļoti sena metode. Pētnieki tādā veidā apceļoja jaunas zemes. Jūrnieki vadīja kuģus, vadoties pēc zināmām zvaigznēm un to sakopojumiem. Tirgotāji pārvietojās pa tirdzniecības ceļiem, lūkojoties pēc norādēm debesīs. Visvienkāršākais veids ir sasaistīt uzaustošo zvaigzni ar vietu pie horizonta un pēc šiem parametriem ceļot apkārt, kā to darīja polinēzieši, iekarojot neskaitāmu daudzumu Klusā okeāna salu.

Dānijas dienvidos esošās Odensas universitātes zinātnieki izpētīja, ka roņi spēj atpazīt zvaigznes un to veidojumus mākslīgi izveidotā planetārijā. 5 metru lielā, apaļā baseinā dzīvoja divi Phoca vitulina roņi. Pār šo ūdenskrātuvi tika izveidots kupols ar tajā iestrādātiem 6000 gaismas avotiem, kas imitēja ziemeļu puslodes naksnīgās debesis.

Bjorns Mauks un viņa vadītā komanda atklāja, ka roņus iespējams iemācīt atpazīt kādu zvaigzni un peldēt tās virzienā. Tad zinātnieki vairākkārt izmainīja zvaigžņu novietojumu, sagriežot kupolu. Bez jebkādas palīdzības roņi atrada pareizo zvaigzni.

"Roņi un daudzi citi dzīvnieki redz debesis katru reizi, kad tās ir skaidras, tādēļ viņiem ir daudz iespējas iemācīties zvaigznes un zvaigžņu izkārtojumu," pastāstīja Bjorns Mauks.

Šis pētījums liecina, ka roņiem piemīt apbrīnojama, iedzimta spēja atpazīt zvaigznes un to veidoto rakstu skaidrās debesīs.

Nākamreiz, kad redzat, ka ronis iznirst ūdens virspusē, iespējams, ka viņš ne tikai vēro apkārtni, bet mēģina atrast Sīriusu Lielā suņa zvaigznājā...