Zvaigžņu kopa Trumpler 14

Publicēts: 10.12.2009

Jaunākajā ESO attēlā redzama atvērtā zvaigžņu kopa Trumpler 14, kas atrodas Ķīļa miglājā. Fotogrāfija tapusi ar ESO Ļoti lielo teleskopu (VLT), izmantojot Multisajūgtās adaptīvās optikas demonstrācijas (MAD) tehnoloģiju.

Šī ir pirmā reize, kad šādi tiek fotografēts tik plašs debesu apgabals, izmantojot adaptīvo optiku, kas ļauj būtiski samazināt atmosfēras radītos traucējumus.

Iespaidīgais Ķīļa miglājs, kurā mājo viena no masīvākajām Piena Ceļa galaktikas zvaigznēm Eta Carinea, ir daudzu jaunu zvaigžņu kopu mājvieta. Jaunākā no visām ir Trumpler 14 ģimene, kurā esošās zvaigznes ir jaunākas par miljons gadiem, kas ir acumirklis astronomijas mērogos. Lielā, atvērtā zvaigžņu kopa atrodas aptuveni 8000 gaismas gadu attālumā Ķīļa zvaigznājā.

Astronomu komanda Hjugo Sanas vadībā nofotografēja Trumpler 14 reģionu, izmantojot jauno MAD ierīci, kas ir uzmontēta uz VLT teleskopa. Mūsdienās plaši izmantotā adaptīvās optikas tehnoloģija ļauj koriģēt atmosfēras turbulenci apgabalā, kura izmērs nepārsniedz 15 arksekundes. MAD spēj veikt korekcijas 30 reizes lielākā laukumā.

Pateicoties tieši MAD tehnoloģijai, zinātnieki ieguva "kristālskaidras" fotogrāfijas. Viņi atklāja, ka Trumpler 14 ir ne tikai jaunākā zvaigžņu kopa, kuras zvaigžņu vecums nepārsniedz 500 000 gadus, bet arī visdaudzskaitlīgākā zvaigžņu kopa Ķīļa miglājā. Trumpler 14 sastāv no aptuveni 2000 zvaigznēm. Kopā ietilpstošās zvaigznes ir gan mazākas par Sauli, gan daudzkārt lielākas. Kopa ir ļoti blīva, jo aizņem aptuveni 6 gaismas gadu lielu apgabalu.

Visiespaidīgākā kopas zvaigzne ir supermilzis HD 93129A, kas ir arī viena no spožākajām Piena Ceļa galaktikas zvaigznēm. Tā masa aptuveni 80 reizes pārsniedz Saules masu, bet spožums 2,5 miljons reižu pārsniedz Saules spožumu. HD 93129A patiesībā ir dubultzvaigzne, kuras kompanjons ir cita spoža un masīva zvaigzne. Astronomi uzskata, ka masīvas zvaigznes biežāk veido vairāku zvaigžņu sistēmas.

Kopa Trumpler 14 ir brīnišķīgs objekts. Mirdzošais Visuma pleķītis, kurā redzamas vairākas zilganbaltas, karstas un masīvas zvaigznes, kuru ultravioletais starojums un zvaigžņu vējš uzkarsē apkārtējo gāzi un putekļus. Šīs zvaigznes savas ūdeņraža rezerves iztērēs ārkārtīgi ātri un noslēgs savu dzīves ciklu varenā sprādzienā kā supernovas jeb pārnovas jau pēc dažiem miljoniem gadu.

Trumpler 14 kopā redzamas arī dažas oranžīgas zvaigznes, kas kontrastē ar zilganajām kaimiņienēm. Patiesībā tās ir zvaigznes, kas atrodas tālāk. Oranžīgo nokrāsu rada zilās gaismas izkliede miglāja putekļu un gāzu mākoņos.

Šobrīd MAD tehnoloģija ir izstrādes un izmēģinājumu stadijā. Tiek plānots, ka to izdosies pabeigt līdz Eiropas Ekstrēmi lielā teleskopa (E-ELT) pabeigšanas brīdim.