Vesterlunda rengenuzņēmums

Publicēts: 24.01.2008

Nē, šis nebūs stāsts par cilvēku, kura uzvārds ir Vesterlunds, kuru nolaupījuši citplanētieši un kura rentgenuzņēmumā redzams metālisks implants.

Vesterlunds, pareizāk sakot Vesterlunds 2 ir kāds veidojums kosmosā. Jauna zvaigžņu kopa, kuras vecums ir aptuveni viens līdz divi miljoni gadu. Parastajiem, optiskajiem teleskopiem šo klasteri neizdodas ieraudzīt, jo to aizklāj biezs putekļu mākonis. Kopš zinātniekiem ir pieejamas rentgenstaru un infrasarkanā starojuma observatorijas, Vesterlunds ir redzams un kļuvis par populārāko un interesantāko zvaigžņu kopu Piena ceļa galaktikā. Tajā atrodas vienas no karstākajām, spožākajām un masīvākajām zvaigznēm. Vesterlunds 2 meklējams Kentaura zvaigznājā aptuveni 20 000 gaismas gadu attālumā.

Jauniegūtajā attēlā no Čandras rentgenstaru observatorijas sarkanā krāsā redzami vājākie rentgenstari, vidējā stipruma attēloti zaļganā krāsā, bet spēcīgie ietonēti zilgani. Attēlā redzams liels daudzums masīvu zvaigžņu, kas ir ļoti spožas, kā arī izkaisītas rentgenstaru emisijas.

Neiedomājami masīvā dubultzvaigžņu sistēma WR20a ir redzama kā paliels spoži dzeltens punkts pa labi un uz leju no kopas centra. Šajā sistēmā esošās zvaigznes ir 82 un 83 reizes masīvākas par Sauli. To izsviestā matērija rada spēcīgus zvaigžņu vējus, kuri saduras un ražo milzīgu rentgenstaru kūli. Staru kūļa orientācija visu laiku mainās, jo zvaigznes rotē ļoti ātri. To savstarpējais apriņķošanas periods ir tikai 3,7 dienas.

CHANDRA