Ruprecht 147 palīdzēs pētīt Sauli un meklēt Zemei līdzīgas planētas

Publicēts: 27.06.2012

Astronomi ir noskaidrojuši, ka izkliedēta zvaigžņu kopa, kas ir zināma jau vairāk nekā 180 gadus, bet agrāk netika detalizēti pētīta, varētu tikt izmantota, lai pētītu Saulei līdzīgu zvaigžņu evolūciju un pilnveidotu Zemes tipa planētu meklēšanas metodes.

"Mēs esam atklājuši, ka agrāk nenovērtēta vaļējā zvaigžņu kopa, kas ir nedaudz jaunāka nekā mūsu Saule, varētu izrādīties kā vērtīgs zvaigžņu astrofizikas kritērijs," teica astronomijas un astrofizikas asistējošais profesors Džeisons Raits no Pensilvānijas štata universitātes, kurš bija pētījuma iniciātors.

Meklējot Zemes masas planētas, kuras riņķo orbītā, kurā var pastāvēt šķidrs ūdens, astronomi pievēršas Saules masas vai mazākām zvaigznēm.

"Ruprecht 147 ir ļoti neparasta un astrofizikas nozarē svarīga, jo tā atrodas tuvu Zemei un tajā esošo zvaigžņu vecums ir tuvs Saules vecumam," skaidroja Raits. "Pirmo reizi mums ir nopietna laboratorija, kurā meklēt spožas zvaigznes, kuru masa un vecums līdzinās Saulei. Kad mēs atklāsim planētas ap Saulei līdzīgām un zemākas masas zvaigznēm, mēs varēsim interpretēt to vecumu, salīdzinot ar šīs kopas zvaigznēm."

Raita vadītā komanda noskaidroja, ka Ruprecht 147 atrodas 800 līdz 1000 gaismas gadu attālumā. Šis objekts ir pietiekami spožs, lai to ar binokļa palīdzību varētu saskatīt Strēlnieka zvaigznājā.

"Visās pārējās kopās, kuras pēta astronomi, ir par Sauli daudz jaunākas zvaigznes, un visas vecākās zvaigznes atrodas vairāk nekā 3000 gaismas gadu lielā attālumā. Tādēļ šī kopa, būdama pietiekami tuvu un pietiekami veca, ir unikāla iespēja," teica Raits.

Lai arī kopa debesīs aizņem relatīvi lielu apgabalu, to pamanīt ir grūti, jo tā nav kompakta un atrodas vienā no spožākajiem un blīvākajiem Piena Ceļa apgabaliem Zemes debesīs.

Lai pētītu šo kopu, kas ir daudz lielāka nekā objekti, kurus parasti pēta astronomi, Raita komanda izmantoja īpašas platleņķa kameras, ieskaitot tās, kas uzmontētas uz MMT teleskopa Arizonā un Kanādas-Francijas-Havaju salu teleskopa Mauna Kea kalnā Havaju salās.

"Pat ar šīm platleņķa kamerām mums nācās veidot attēlu mozaīkas, lai iegūtu visas kopas kopskatu, kā arī izmantot īsas ekspozīcijas, lai nepārgaismotu spožākās zvaigznes," pastāstīja Raits. "Lielākā daļa moderno teleskopu nav piemēroti tik tuvu un spožu kopu fotografēšanai."

Kad 1830. gadā šo objektu atklāja britu astronoms Džons Heršels, viņš to aprakstīja kā "ļoti lielu debesu apgabalu, kurā redzams daudz atstatu esošu zvaigžņu". Viņš šo objektu iekļāva Astronomisko objektu vispārējā katalogā, kuru Džons Heršels izveidoja, balstoties uz sava tēva, Viljama Heršela, novērojumiem.

"Kopu 1960. gados atkārtoti atklāja Jaroslavs Ruprehts, par godu kuram kopai ir piešķirts tās tagadējais nosaukums, bet līdz mūsdienām astronomi tai nav pievērsuši īpašu vērību, iespējams tādēļ, ka tā tika uzskatīta par asterismu, nejaušu figūru, kuru veido savstarpēji nesaistītas zvaigznes," skaidroja Raits.

Raita komanda ir pirmā, kurai izdevies pierādīt, ka Ruprecht 147 ir tikai nedaudz jaunāka par Sauli. Kopā esošās zvaigznes ir aptuveni 2,5 miljardus gadus vecas, kas ir aptuveni puse no Saules pašreizējā vecuma. Tiek uzskatīts, ka uz Zemes pirms 2,5 miljardiem gadu sāka veidoties pirmie daudzšūnu organismi.

Sākotnēji zinātnieki noteica attālumu līdz kopai, kā arī zvaigžņu ātrumu un kustības virzienu, lai pierādītu, ka Ruprecht 147 zvaigznes telpā pārvietojas saistīti. Novērojumi apstiprināja pieņēmumu, ka redzamās zvaigznes pieder vienai kopai. Šobrīd ir identificētas aptuveni 100 kopai piederošās zvaigznes.

"Mūsu projekts, kurā iesaistīta šī svarīgā kopa, ir tikai sākums," teica Raits. "Mēs ceram, ka tas mums ļaus atrast un pētīt tuvumā esošās Saulei līdzīgās zvaigznes, palīdzēs meklēt Zemei līdzīgas planētas, kā arī pārbaudīt un uzlabot zvaigžņu evolūcijas modeļus."

The Pennsylvania State University