Lodveida zvaigžņu kopu nenorietošā jaunība

Publicēts: 29.04.2008

Lodveida zvaigžņu kopas ir vienas no vecākajām struktūrām Piena Ceļa galaktikā. Tās ir mūžsenas zvaigžņu sabiedrības, kuras kopā satur gravitācija. Jaunākie NASA Čandras observatorijas dati liecina, ka šīs kopas nemaz nav tik novecojušas.

Tiek uzskatīts, ka lodveida zvaigžņu kopu vecums svārstās no 9 līdz 13 miljardiem gadu. Tajās ir zvaigznes, kas iespējams bijušas vienas no pirmajām visumā. Lodveida zvaigžņu kopu attīstības izzināšana palīdz izprast galaktiku evolūciju.

"Daudzus gadus lodveida zvaigžņu kopas tiek izmantotas kā brīnišķīgas dabīgās zvaigžņu izpētes laboratorijas, lai pētītu to attīstību un savstarpējo mijiedarbību," pastāstīja Džons Frego no Ziemeļrietumu universitātes. "Tas ir patiesi aizraujoši atklāt kaut ko jaunu par šīm struktūrām."

Visizplatītākais uzskats ir tāds, ka lodveida zvaigžņu kopas pārdzīvo trīs attīstības stadijas - jaunību, pilnbriedu un vecumu. Šīs stadijas attiecas uz visu kopu, ne uz atsevišķu zvaigžņu vecumu.

Lodveida zvaigžņu kopas jaunībā centram tuvumā esošās zvaigznes satuvojas centra virzienā - zvaigžņu kopa saraujas. Pilnbrieda gados centram tuvumā esošo dubultzvaigžņu sistēmu savstarpējā mijiedarbība neļauj zvaigznēm vēl vairāk satuvoties. Vecā kopā centrālās dubultzvaigznes ir vai nu iznīcinātas vai izsviestas uz āru. Līdz ar to zvaigžņu kopa izplešas.

Daudzus gadus tika uzskatīts, ka lielākā daļa kopu atrodas pilnbriedas etapā un tikai dažas kopas ir sasniegušas trešo stadiju - vecumu. Čandras observatorijas jaunākie dati liecina, ka šī hipotēze būs jāpārskata.

Kad kopas centra tuvumā esošās zvaigznes savstarpēji mijiedarbojas un notiek to masas apmaiņa, var rasties spēcīgi rentgenstaru izvirdumi. Tā kā tiek uzskatīts, ka šādas dubultzvaigznes lielākoties veidojas otrajā attīstības stadijā, bet trešajā tās praktiski ir pazudušas, tad nosakot rentgenstaru avotu daudzumu, var noteikt aptuveno zvaigžņu kopas vecumu.

Frego pētījumos tika iekļautas 13 Piena Ceļa galaktikā esošās zvaigžņu kopas. Trijās no tām tika konstatēts liels daudzums rentgenstaru avotu, kas liecina, ka šīs kopas atrodas otrajā attīstības stadijā. Agrāk šīs kopas tika klasificētas kā trešajā stadijā esošas. Pētījuma ietvaros tika secināts, ka pārējās desmit lodveida zvaigžņu kopas vēl nav sasniegušas pilnbrieda stadiju un patlaban ir tikai pirmajā stadijā.

"Tas ir ļoti nozīmīgs atklājums, ka vieni no vecākajiem visuma objektiem nemaz vēl nav sasnieguši otro attīstības stadiju," piebilda Frego. "Tas liks pilnībā pārvērtēt patreizējos uzskatus par kopu attīstību."

Chandra X-Ray Observatory