Kā piedzima Piena Ceļš

Publicēts: 25.06.2010

Astronomu grupai ir izdevies izpētīt Piena Ceļa galaktikas agrīnās attīstības fāzes. Zinātnieki no Bonnas universitātes un Maksa Planka radioastronomijas institūta Bonnā ir secinājuši, ka agrīnā galaktika dažu simtu miljonu gadu laikā no viendabīgas matērijas ir pārveidojusies par sadrumstalotu.

Pētījumus vadīja profesors doktors Pāvels Kroups. Zinātnieki analizēja Piena Ceļa galaktikas halo esošās lodveida zvaigžņu kopas. Tajās atrodas simtiem tūkstošiem zvaigžņu. Tiek uzskatīts, ka lodveida zvaigžņu kopas ir veidojušās tajā pašā laikā, kad protogalaktika, kura ir izveidojusies par Piena Ceļa galaktiku.

Lodveida zvaigžņu kopas ir fosīlijas no galaktikas agrīnajiem attīstības posmiem, kuros slēpjas norādījumi par apstākļiem, kādi pastāvēja galaktikas pirmsākumos. Šajās kopās esošās zvaigznes kondensējās no relatīvi aukstiem molekulārā ūdeņraža gāzes mākoņiem. Gāze, kura netika izmantota zvaigžņu veidošanās procesā, tika izpūsta ārā no jaunizveidotajām kopām.

"Šajā procesā, kad tika izpūsta gāze, lodveida zvaigžņu kopas izpletās un ārējās zvaigznes tika izmestas no kopas. Mūsdienās novērojamais kopu izskats ir tiešā veidā atkarīgs no tiem procesiem, kas notika attīstības pirmsākumos," paskaidroja Maikls Marks.

Lodveida zvaigžņu kopu veidošanos ietekmēja arī Piena Ceļa galaktikā notiekošie procesi. Bonnas zinātnieki ir aprēķinājuši, kā protogalaktika ir izmainījusi savu mazāko kaimiņu dzīvi. Protogalaktikas gravitācijas iedarbības rezultātā lodveida zvaigžņu kopās ir palielinājies smago elementu daudzums.

"Dzelzs daudzums zvaigznē ir tāds kā vecuma indikātors. Jo nesenāk veidojusies kopa, jo vairāk dzelzs tajā," piebilda Marks.

Tā kā lodveida zvaigžņu kopas ir veidojušās vairāk vai mazāk vienlaicīgi, vecuma atšķirības nevar būt lielas. Lai izskaidrotu gravitācijas spēku dažādo ietekmi uz atšķirīgām zvaigžņu kopām, visticamākā versija ir tā, ka Piena Ceļa galaktikas struktūra ir strauji izmainījusies īsā laika periodā.

Milzīgais gāzu mākonis, no kura veidojusies Piena Ceļa galaktika, no viendabīgas masas par sadrumstalotu kļuva dažu simtu miljonu gadu laikā. Tādejādi tika būtiski izmainīta gravitācijas spēku ietekme uz lodveida zvaigžņu kopām. Astronomiski īsā laika periodā protogalaktikas gāzu mākonī sākās kolapsa process. Vienlaicīgi veidojās lodveida zvaigžņu kopas. Nedaudz jaunākās zvaigžņu kopas vairāk ietekmēja sadrumstalotās protogalaktikas gravitācija un tās saņēma vairāk smago elementu, kuri bija radušies vecāko kopu masīvāko zvaigžņu dzīves ciklā.

"Šī aina mums ļauj eleganti apvienot novērojumos iegūtos datus un teorētiskos aprēķinus, kā arī izprast, kādēļ jaunākās, ar smagajiem elementiem bagātākās kopas ietekmēja spēcīgāki gravitācijas spēki," piebilda profesors Kroups. "Pirmo reizi mums ir izdevies detalizēti ielūkoties mūsu galaktikas agrīnās attīstības etapos."

The Royal Astronomical Society