Zvaigžņu cīņa

Publicēts: 5.02.2020

Zvaigznes neko daudz neatšķiras no mums, cilvēkiem. Tās piedzimst, nobriest, noveco un mirst. Zvaigžņu galvenais resurss ir ūdeņradis. Arī Saule sava mūža noslēgumā būs iztērējusi lielāko daļu ūdeņraža. Sāksies fāze, kad zvaigznes ārējie slāņi izpletīsies. To dēvē par sarkanā milža stadiju. Kādā brīdī uzpūstie atmosfēras slāņi atdalīsies no Saules, aizplūstot kosmosā un uz īsu mirkli uzmirdzot brīnišķīga planetārā miglāja veidā. Karsts un blīvs zvaigznes kodols, kas tiks dēvēts par balto punduri, izgaismos aizplūdušos gāzu mākoņus.

Astronomi, izmantojot Atakamas Lielo milimetru/submilimetru masīvu (ALMA), ir pamanījuši neparastu gāzu mākoni, kas radies divu zvaigžņu "cīņas" rezultātā. Viena zvaigzne ir sasniegusi sarkanā milža stadiju un uzpūtusies tik liela, ka iekļāvusi savā atmosfērā otro zvaigzni, kura, virpuļojot pirmās zvaigznes kodola virzienā, ir izraisījusi uzpūstās atmosfēras slāņu aizplūšanu kosmosā.

"Zvaigžņu sistēma HD101584 ir īpaša, jo tās "miršanas process" tika pēkšņi un dramatiski pārtraukts, kad milzu zvaigznes atmosfēra aprija otru sistēmā esošo, nelielas masas zvaigzni," pastāstīja pētījumu vadītājs Hanss Olafsons no Čalmersa Tehnoloģiju universitātes (Zviedrija).

Pateicoties novērojumiem, kuri tika veikti ar ALMA un APEX instrumentiem, zinātniekiem izdevās noskaidrot, kas notika HD101584 sistēmā. Savā ziņā šo procesu varētu nodēvēt par zvaigžņu cīņu. Kad sistēmas galvenā zvaigzne pārvērtās sarkanajā milzī, tā aprija sistēmas otru zvaigzni, kas ir nelielas masas objekts. Mazākā zvaigzne virpuļoja lielās zvaigznes kodola virzienā, bet nesadūrās ar to. Šī manevra rezultātā lielās zvaigznes ārējie atmosfēras slāņi aizplūda kosmosā, atklājot lielās zvaigznes kodolu. Pateicoties mazākajai sistēmas zvaigznei, ir izveidojies sarežģītais miglājs.

Pētījumā iesaistītie zinātnieki ar nepacietību gaida Eiropas Dienvidu observatorijas (ESO) Ļoti lielo teleskopu (ELT), ar kura palīdzību varētu ieskatīties "zvaigžņu cīņas" niansēs - izšķirt abas zvaigznes, ko nav iespējams izdarīt ar šobrīd pieejamo aprīkojumu.