Zvaigznes aiz aizkara

Publicēts: 6.02.2010

ESO ir publicējusi vienu no jaunākajiem VLT teleskopa attēliem, kurā redzama zvaigžņu dzimšanas vieta NGC 3603. Krāšņajā miglājā, kas atrodas Piena Ceļa galaktikā, redzama spoža jaunu un masīvu zvaigžņu kopa, kurā atrodas vissmagākā zvaigzne.

NGC 3603 ir patiesa zvaigžņu fabrika, kurā zvaigznes dzimst lielā ātrumā, tērējot miglāja putekļus un gāzi. Šis objekts atrodas aptuveni 22 000 gaismas gadu attālumā no Saules.

Miglāju veido jauno un masīvo zvaigžņu intensīvais starojums. Centrālajā zvaigžņu kopā atrodas vairāki tūkstoši dažādu zvaigžņu. Lielākā daļa ir tikpat masīvas vai mazāk masīvas nekā Saule, bet dažas ir ļoti milzīgas. To dzīves cikls tuvojas noslēgumam. Daži zilie supermilži atrodas mazāk kā viena gaismas gada attālumā viens no otra, kopā ar trim Volfa-Rajē zvaigznēm, kas ir ārkārtīgi spožas un masīvas zvaigznes, kuras izsviež kosmosā milzīgus matērijas apjomus un pēc tam uzsprāgst kā supernovas. Viena no šīm zvaigznēm ir aptuveni 120 reizes masīvāka par Sauli. Tā ir masīvākā zināmā zvaigzne Piena Ceļa galaktikā.

NGC 3603 mākoņos redzamas dažāda vecuma zvaigznes atšķirīgos evolūcijas etapos. Tur ir protozvaigznes, jaundzimušas zvaigznes, zvaigznes pusmūžā un zvaigznes, kuru dzīves cikls drīz noslēgsies. Šo zvaigžņu vecums ir tikai aptuveni miljons gadu, kas ir acumirklis, ja salīdzina ar Saules mūžu. Zvaigžņu vecums ir aptuveni vienāds, bet to atšķirīgo dzīves ciklu un evolūcijas gaitu nosaka to masa. Masīvākās zvaigznes daudz ātrāk iztērē enerģijas resursus.