Zilie klaidoņi-kanibāli

Publicēts: 27.01.2009

Izrādās, ka zilie klaidoņi ir tipiski kanibāli. Tās ir noslēpumainas milzu zvaigznes, kuras pārpumpē plazmu no otras zvaigznes un tādēļ izskatās jaunākas nekā patiesībā ir. Kā jau noprotat, kanibālisms ir sastopams dubultzvaigžņu sistēmās.

Pētījumus finansēja Lielbritānijas STFC. Tos veica Southemptonas un Makmastera universitātēs. Detalizēts apraksts pieejams žurnālā Nature, kas iznāca 2009. gada 15. janvārī.

Zilie klaidoņi atrodami lodveida zvaigžņu kopās, kurās mīt vairāk kā 100 000 zvaigžņu. Tradicionālās teorijas apgalvo, ka zilajiem klaidoņiem sen jau būtu jābūt mirušiem, jo visas lodveida kopas zvaigznes ir dzimušas vienā laikā un attiecīgi ir viena vecuma. Šīs masīvās zagles izskatās daudz jaunākas un ir sastopamas praktiski visās zināmajās zvaigžņu kopās.

2002. gadā uzņemtajā NASA attēlā redzama lodveida zvaigžņu kopa 47 Tucanae, kurā mājo daudz zilo klaidoņu - zvaigžņu, kuras atguvušas jaunību, barojoties ar otras zvaigznes matēriju. Šī kopa atrodas aptuveni 15 000 gaismas gadu attālumā.

"Zilo klaidoņu izcelsme ilgi bija neatbildēta mīkla," teica Kristiāns Knigge no Southemptonas universitātes. "Vienīgais, kas bija zināms, ka zilo klaidoņu rašanās ir saistīta ar vismaz divām zvaigznēm. Tik masīvas zvaigznes šajās kopās nevarētu pastāvēt vienas pašas."

"Mēs zinājām par šīs anomālijas esamību aptuveni 55 gadus," piebilda profesore Elisona Sills no Makmastera universitātes Kanādā. "Laika gaitā vadībā izvirzījās divas teorijas par šo zvaigžņu izcelsmi."

Viena no teorijām apgalvo, ka zilie klaidoņi ir radušies saduroties zvaigznēm, bet otra, ka šīs superzvaigznes ir vienkārši kanibāli. Tās ir dubultzvaigznes sistēmas zvaigznes, kuras "atdzimst" izsūcot matēriju no sava kompanjona.

Astronomi pētīja zilos kanibālus 56 lodveida zvaigžņu kopās un secināja, ka kopējais superzvaigžņu daudzums neatbilst prognozētajam sadursmju biežumam. Tādejādi viena no teorijām tika atsijāta.

Zinātniekiem izdevās atklāt saistību starp kopējo lodveida zvaigžņu kopas kodola masu un zilo klaidoņu skaitu tajā. Jo masīvāks centrālais kopas reģions, jo vairāk tajā dubultzvaigžņu sistēmu, un, kā atklājās, vairāk arī zilo superzvaigžņu. Tādēļ ir pamats domāt, ka zilo klaidoņu rašanās mehānisms ir saistīts ar zvaigžņu kanibālismu.

"Šis ir labākais pierādījums, ka lielākā daļa zilo klaidoņu, tai skaitā arī tie, kuri atrasti kopu kodolos, ir dubultzvaigžņu atvases," teica Knigge. "Mēs turpināsim izpēti, lai saprastu, vai zilie klaidoņi rodas izolēti, vai procesa inicializācijai ir nepieciešama mijiedarbība ar citām zvaigznēm."

STFC