Un debesīs iedegās zvaigzne

Publicēts: 21.03.2008

Pirms pāris dienām, 2008. gada 19. martā NASA Swift mākslīgais pavadonis saskatīja spēcīgu uzliesmojumu 7,5 miljardu gaismas gadu attālumā, kas nozīmē, ka gammas staru uzliesmojums patiesībā noticis pirms 7,5 miljardiem gadu. Jāpiebilst, ka šo uzliesmojumu varēja redzēt ar neapbruņotu aci.

Gamma staru uzliesmojumi ir spēcīgākie novērotie sprādzieni visumā. Iespējams, ka tie ir spēcīgākie kādi tiek novēroti pēc Lielā sprādziena. Gamma staru uzliesmojums lielākoties notiek brīdī, kad masīva zvaigzne pārvēršas par melno caurumu jeb neitronu zvaigzni.

Gamma staru uzliesmojums ir sarežģīts process. Masīvā zvaigzne sabrūk, veidojot melno caurumu. Milzīgās gravitācijas ietekmē materiāls it kā sabrūk iekšā melnajā caurumā un atbrīvojas neiedomājami daudz enerģijas. Tiek uzskatīts, ka uzliesmojuma stari "izšaujas" no zvaigznes poliem. Jebkura matērija, kas atrodas šo staru ceļā, tiks burtiski iztvaicēta. Zinātnieki uzskata, ka šāds gamma staru uzliesmojums varētu būt iemesls masīvai dzīvības izzušanai uz Zemes atsevišķos vēstures posmos. Līdz šim visi novērotie gamma staru uzliesmojumi atrodas ārpus Piena ceļa galaktikas un Zemi neapdraud.

Nespējat iedomāties cik spēcīgs ir šis uzliesmojums? Vienu megatonnu liels kodolsprādziens ir vismaz 50 reizes spēcīgāks par to atombumbu, kas tika uzmesta uz Nagasaki. Saule katru sekundi izdala 100 miljardiem reižu vairāk enerģijas. Katru sekundi... Gamma staru uzliesmojums, kas ilgst tikai dažas sekundes, ir miljoniem miljoniem miljoniem reižu spēcīgāks. Dažu sekunžu laikā gamma staru uzliesmojums izdala vairāk enerģiju nekā Saule visā savā zvaigznes mūžā.

Šo rekordspēcīgo gamma staru uzliesmojumu novēroja Swifta observatorija, kas tika palaista kosmosā 2004. gadā, lai novērotu debesis un meklētu tur šos spēcīgos sprādzienus. Izmantojot observatorijā iebūvēto uzliesmojumu brīdinājumu teleskopu (BAT), tiek noteikts gamma staru avots un dati 20 sekunžu laikā pārraidīti uz Zemi. Pēc tam kosmosa kuģa instrumenti tiek pagriezti pret iespējamo avotu, lai analizētu notikušo uzliesmojumu.

"Šis uzliesmojums pārsēj visus iepriekš novērotos," piebilda Nīls Gehrels no NASA.

Konkrētais uzliesmojums tika novērots Vēršu dzinēja zvaigznājā. Gan kosmosā, gan uz Zemes esošie teleskopi uzreiz tika pavērsti pret uzliesmojuma avotu, lai novērotu un analizētu uzliesmojuma pēcefektus. VLT teleskops Čīlē noteica, ka sarkanās novirzes skaitlis ir 0.94, kas palīdzēja noteikt attālumu līdz uzliesmojošajai zvaigznei. Izrādās, ka eksplodējušā zvaigzne atrodas 7,5 miljardu gaismas gadu attālumā, kas ir vairāk nekā puse no tā attāluma, ko šobrīd cilvēks var novērot ar pieejamo tehnoloģijas klāstu. Šis uzliesmojums tiešām ir bijis kas īpašs, jo, neskatoties uz milzīgo attālumu, tas bija redzams ar neapbruņotu aci. Interesanti, ka 19. martā Swift observatorijai pirmo reizi izdevās novērot piecus uzliesmojumus vienas dienas laikā.

Lai arī ir novēroti daudzi šādi uzliesmojumi, mēs par tiem zinām ļoti maz. Kā fokusējas nāvējošie stari? Kā tieši gravitācija un magnētiskais lauks izveido šādu enerģiju? Kāpēc uzliesmojumi uzvedas tik dažādi - citi ilgst dažas sekundes, citi minūtes? Kāpēc šis uzliesmojums bija tik spožs? Jautājumus varētu turpināt vēl un vēl. Tomēr katrs uzliesmojums palīdz atklāt kādu jaunu niansi noslēpumainajos gamma staru uzliesmojumos.

1. KPax tieši 24.03.2008 domāja šādi:

Tātad, ja mūsu galaktikā kāda nogarlaikojusies, tukla zvaigzne izdomās nomainīt klozīti, un Zeme gadīsies kādā no tās polu virzieniem, the bucket list sastādīt mēs, pateicoties pārdesmit noķertiem neitrino, vēl paspēsim, bet to izpildīt - diezvai:).

2. Kamelija tieši 24.03.2008 domāja šādi:

Tas noteikti ir viens no veidiem kā Zeme varētu aiziet bojā...

3. Lasens tieši 22.12.2008 domāja šādi:

Shis ir labs rakstinsh...acimredzot supernovas kuras ir mazakas var spidet ilgak - supernova kura veido Krabja miglaju.1054 gada to noveroja kinieshi.Ta spideja vairakus meneshus un naktii taas gaisma vareja lasiit...